طراحی سامانه عملیات هوشمند امداد و نجات

طراحی سامانه عملیات هوشمند امداد و نجات

رئیس سازمان امداد و نجات ضمن اشاره به طراحی سامانه عملیات هوشمند در جمعیت هلال احمر اظهار داشت: با استفاده از این سامانه در هنگام وقوع حوادث، ۴۶ لایه اطلاعاتی فعال شده و نزدیکترین تیم های ارزیاب، اعضای خانه هلال، مراکز امدادی و پایگاه های امداد و نجات به منطقه اعزام می شوند.


به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از خبرگزاری ایرنا از جمعیت هلال احمر مهدی ولی پور ضمن اشاره به طراحی سامانه عملیات هوشمند اضافه کرد: بنا بر اعلام رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، جمعیت هلال احمر ایران یکی از آماده ترین جمعیت های جهان در بین ۱۹۲ جمعیت ملی عضو فدراسیون است.
وی افزود: آمادگی هلال احمر ایران به علت حضور جوانان، امدادگران و نجاتگران داوطلبی است که برای تسکین آلام، درد و رنج مردم در کنار نیروهای کادر هستند و با پشتوانه لجستیک عملیاتی و توانمندی های شرکتهای دانش بنیان و استفاده از سیستم های نوین نرم افزاری تلاش دارند تا در کوتاه ترین زمان ممکن، حوادث را ارزیابی و خدمات لازم را ارائه نمایند.
ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی از حوادث و سوانح
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهارداشت: برپایه قوانینی مانند قانون مدیریت بحران کشور و سند بین المللی سندای و به منظور تهیه بانک اطلاعاتی از حوادث و سوانح به وقوع پیوسته، طبقه بندی مخاطرات در کشور همینطور تسهیل در برنامه ریزی های بلند مدت، این سامانه در جمعیت هلال احمر ایران طراحی و رونمایی شده است.
سامانه عملیات هوشمند در بستر شبکه امن یکپارچه و داخلی جمعیت با هدف کمک به تصمیم سازی مدیریتی در پاسخگویی به حوادث و سوانح در هلال احمر به بهره برداری رسیده و دارای خصوصیت های منحصر به فردی مانند فراوانی ۴۶ لایه اطلاعاتی از اماکن، دستگاههای همکار و محیط های جغرافیایی، ارتباط برخط با موسسه ژئوفیزیک دانشکاه تهران و سازمان هواشناسی کشور بوده و امکان گزارش گیری در زمان کوتاه برای تصمیم سازی را دارا است.
نیازسنجی حوادث به صورت هوشمند
رئیس سازمان امداد و نجات ضمن اشاره به مزایای این سامانه تصریح کرد: با وارد کردن مختصات جغرافیایی منطقه تحت تأثیر در حوادث و سوانح طبیعی نظیر زلزله یا سیل، میتوان به اطلاعات خانوار و جمعیت منطقه حادثه دیده به تفکیک مرد و زن دست یافت. سپس با فعال سازی لایه های اطلاعاتی، نزدیکترین خانه هلال، مرکز امدادی و پایگاه امداد و نجات نمایش داده شده و بلافاصله تیم های ارزیاب امدادی به محدوده تحت تأثیر اعزام خواهند شد.


ولی پور افزود: همینطور با عنایت به موقعیت مکانی و گزارش های تیم های ارزیاب اعزامی، برآوردی از نیازهای عملیاتی مانند نیروهای مورد نیاز، تجهیزاتی همچون آمبولانس، چادر، پتو و اقلام زیستی را برای محدوده تحت تأثیر مشخص کرده تا در صورت احتیاج به منطقه اعزام و ارسال شوند همینطور با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان این که در زمان تماس افراد صدمه دیده با شماره ملی ندای امداد (۱۱۲)، موقعیت مکانی حادثه دیده بر روی نقشه مشخص شود، بوجود آمده و اپراتورهای مرکز پاسخگویی اضطراری بعد از ثبت اطلاعات اولیه از راه نرم افزار هوشمند، نزدیکترین پایگاه عملیاتی و پشتیبان را مشخص می کنند.
ارسال پیام اخطار به امدادگران
این مقام مسئول در هلال احمر خاطرنشان کرد: برای اعلام گزارش حادثه به تیم ها و نیروهای متخصص و آماده در پایگاه، یک پیام صوتی ارسال می شود که بعد از دریافت آن بر روی تلفن همراه، نجاتگران و تعیین محل اعزام بر روی نقشه، عملیات امداد و نجات شروع می شود.
این نرم افزار با داشتن ۱۰ زیرسامانه امکان مدیریت هوشمند عملیات ها را در اختیار مراکز EOC هلال احمر قرار می دهد تا در کوتاه ترین زمان ممکن، بهترین خدمات به صدمه دیدگان عرضه شود و با توسعه این نرم افزارها میتوان نسبت به مدیریت انواع حوادث توسط سازمان های همکار اقدام نمود.
این زیرسامانه ها شامل مدیریت حوادث و سوانح، مدیریت اطلاعات مکانی، مدیریت کشیک اضطراری، مدیریت امدادگران و نجاتگران، مدیریت دیسپچ و ارتباطات، فراخوان نیروها و تیم های عملیاتی، مدیریت شماره ملی امداد و نجات ۱۱۲، مدیریت تیم های امدادی، مدیریت امداد هوایی و عملیات نگار هستند.

1401/02/27
11:33:28
5.0 / 5
902
تگهای خبر: امداد , خدمات , دستگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
آزمایشگاه رادین