رئیس فراكسیون هلال احمر در مجلس:

دولت آینده باید هلال احمر را مستقل و بزرگ ببیند

دولت آینده باید هلال احمر را مستقل و بزرگ ببیند

به گزارش آزمایشگاه رادین رئیس فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بودجه هلال احمر باید در سالهای آتی افزایش پیدا کند تصریح کرد که دولت آینده باید هلال احمر را مستقل و بزرگ ببیند.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا از جمعیت هلال احمر علی اصغر باقرزاده رئیس فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی در ارزیابی عملکرد این فراکسیون در مجلس یازدهم، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بعنوان بزرگترین تشکیلات غیردولتی و مردمی و با دارا بودن شبکه عظیمی از داوطلبان، امدادگران و جوانان، نقش مهمی در پاسخگویی به حوادث دارد. این جمعیت در سالهای گذشته توانسته پاسخگوی حوادث و بحران های بزرگی همچون زلزله کرمانشاه، سیل گلستان، سقوط هواپیمای مسافربری و... باشد.
نگاه مجلس به هلال احمر همواره نگاه حمایتی و پشتیبانی بوده است
وی اضافه کرد: لزوم شکل گیری فراکسیون هلال احمر را میتوان از میزان اهمیت و جایگاه جمعیت هلال احمر بررسی کرد. این نهاد با ظرفیت عظیم و سرمایه اجتماعی مثال زدنی اش معین دولت در پاسخگویی به بحران هایی طبیعی و غیر طبیعی و نخستین ناجی در زمان بروز حوادث است به شکلی میتوان گفت هلال احمر یکی از مهم ترین نهادهایی است که غفلت از پشتیبانی و تأمین بودجه و پشتیبانی از اعضای داوطلب آن می تواند خسارت جبران ناپذیری را به پیکره سلامت و آرامش کشور بزند.
نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی، افزود: در سالهای گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بخصوص بعد از تشکیل فراکسیون هلال احمر تلاشهای قابل قبولی برای حمایت و پشتیبانی از این نهاد مردمی کرده اند و مجلس و فراکسیون نظارت خود بر معاونت ها و سازمان های مختلف هلال احمر بخصوص شرکتهای وابسته به هلال را در دستور کار داشته و دارد.
رئیس فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی، در تشریح برنامه های خود برای افزایش بودجه هلال احمر در سالهای آتی، خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که در زمینه اقدامات حمایتی جمعیت هلال احمر حائز اهمیت بوده این است که بپذیریم هلال احمر حتی در دورافتاده ترین نقاط کشور هم پایگاه دارد و با بضاعت محدودش در حوادث غیرمترقبه و تصادفات بعنوان نخستین گروه امدادی برای عرضه خدمات امداد و نجات وارد عمل می شود. جالب است بدانید که هم اکنون بالغ بر ۵۶۰ پایگاه امداد و نجات جاده ای در سرتاسر کشور داریم که در آنها امدادگران جمعیت هلال احمر که تعداد قابل توجهی از آنان نیروهای داوطلبند که در شیفت های طولانی عرضه خدمت می کنند اما متاسفانه در مورد مسئله امداد و نجات ردیف بودجه مشخصی هنوز وجود ندارد و فراکسیون هلال احمر در تلاش است تا در بودجه دولت نگاه ویژه ای به این نهاد خدمات رسان شود تا این عزیزان بی دغدغه به فعالیت خود ادامه دهند.
ضرورت افزایش بودجه هلال احمر توسط دولت آینده
وی در بیان انتظارات این فراکسیون از رئیس جمهور منتخب در مورد ارتقاء وضعیت هلال احمر، تصریح کرد: نگاه مجلس به هلال احمر همواره نگاه حمایتی و پشتیبانی بوده است و کوشیده همانطور که استقلال و یگانگی این نهاد مردمی را حفظ می نماید در مباحثی که به عرضه خدمات بهتر و حرکت در جهت اهداف و اصول هفتگانه منجر می شود نقش تسهیل گری و حمایتی داشته باشد. ازاین رو انتظار ما این است که این نقش حمایتی از جانب دولت منتخب مردمی هم درباره این نهاد مردمی اتفاق بیفتد یعنی حمایت های مجلس و دولت همسو و هم راستای هم باشد تا بتواند در زمینه اختصاص اعتبارات و بودجه، برآورده کردن نیازها قدم های اصولی و محکم برداشت.
باقرزاده خاطرنشان کرد: نکته مهم در مورد هلال احمر این است که شما نمی توانید از کرامت و حفظ ارزش های والای بشردوستانه حرف بزنید و در این بین هلال احمر را نادیده بگیرید و بطور قطع اگر ما می خواهیم کشوری قوی و توانمند در مقابل بحران ها داشته باشیم نخستین قدم آن داشتن هلال احمری استوار و پر قدرت است؛ هلال احمری که مستقل باشد و با بی طرفی و بی غرضی و بدون وابستگی های حزبی و سیاسی شرایط و توان شکوفایی ظرفیت های ملی و بین المللی، تبدیل شدن به بزرگترین نهاد مورد وثوق مردم و نقش آفرینی جوانان پرانگیزه هلال احمری را فراهم آورد که بطور قطع در این راه ما نیازمند دولتی هستیم که واقعا هلال احمر را فارغ هر گونه وابستگی به ارگان، نهاد، گروه و دسته ای ببیند.
تاثیر همسویی دولت و مجلس بر ارتقاء وضعیت هلال احمر
وی در مورد تأثیر همسویی دولت و مجلس بر وضعیت هلال احمر، اظهار نمود: بطور قطع تاکنون همکاریهای خوب و قابل قبولی بین دولت و مجلس در مورد هلال احمر بوده است که توانسته ایم بودجه خوبی به هلال احمر اختصاص دهیم اما هنوز جای کار بسیاری وجود دارد بعنوان مثال همانطور که گفته شد مسئله امداد جاده ای و امدادگران حاضر در پایگاه ها و اختصاص ردیف بودجه ای مختص امداد و نجات جاده ای و همسویی و همکاری دولت منتخب و مجلس برای تحقق آن بسیار مهم و ضروری می باشد. از طرفی تجهیز و نگهداری هرکدام از پایگاه ها، خرید اقلام و... هم هزینه های بالایی دارد، این موضوعات از این جهت قابل اهمیت است که اگر روزی بحرانی رخ دهد آن روز همه چشم امیدها به سمت دستان همین نجاتگران هلال احمر است ازاین رو برای چنین روزی باید تلاش شود تا جمعیت هلال احمر همواره قوی و آماده بماند.
نماینده مردم در مجلس یازدهم، در مورد لزوم اختصاص بودجه به مأموریت ها و وظایفی که هلال احمر برعهده داشته اما برای آنها ردیف بودجه ای ندارد، اظهار داشت: این مسئله یکی از دغدغه های بزرگ پیش روی جمعیت هلال احمر است هم اکنون بزرگترین ناوگان امدادونجات هوایی کشور در اختیار جمعیت هلال احمر است و در بعضی مأموریت ها مثل آتشسوزی جنگلها و مراتع و با وجود هزینه های هنگفتی که وجود دارد از آنها استفاده می شود اما متاسفانه برای این بخش هم ردیف بودجه خاصی پیشبینی نشده است و یا عملیات ها و بحران هایی بوده که خیلی از امدادگران با حضور دلاورانه و رشادت های خود در مناطق صعب العبور برای تلاش جان هموطنان جنگیده اند اما در برای این ماوریت های ویژه و غیرمنتظره هم اعتبار وردیف بودجه ای وجود ندارد و نیاز است در این خصوص چاره هایی ایجاد شود.
نقش دولت در رفع مشکلات معیشتی کارکنان هلال احمر
وی ضمن اشاره به نقش دولت در رفع مشکلات معیشتی کارکنان هلال احمر، اضافه کرد: همانطور که می دانید جمعیت هلال احمر بخاطر ماهیت مستقلش نمی تواند مانند سایر سازمان ها و دستگاههای دولتی حقوق کارمندانش را از خزانه تأمین کند و اگر بودجه ای به این مجموعه برای صرف خرید و اقلام امدادی و... داده می شود، باید کاملا در همین حوزه صرف شده و ریالی از آن بابت پرداخت حقوق هزینه نمی گردد از طرفی در مبحث کمک های دریافت شده از مردم هم کمک ها را در همان نیتی که واقفان و مردم داشته اند هزینه می کنند. ازاین رو عملا ردیف مشخصی برای رفع مشکلات معیشتی جز منابع داخلی وجود ندارد. امیدواریم که بتوانیم با همکاری دولت منتخب بتوانیم به مبحث وضعیت معیشتی کارکنان و پرسنل هلال احمر توجه ویژه داشته باشیم.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این که برپایه اساسنامه جمعیت هلال احمر مصوب مجلس؛ مقرر شده است درصد بسیار کمی از بعضی از خدمات و امور به جمعیت هلال احمر اختصاص یابد مثل درصدی از هزینه هر تمبر و بلیت هواپیما که به حساب جمعیت واریز می شد آیا میتوان این منابع مالی را افزایش داد و یا بروزرسانی کرد، خاطرنشان کرد: بله موارد دیگری هم در این خصوص وجود دارد که همواره مورد اختلاف بوده و هلال احمر نسبت به عدم واریز سهم خود معترض بوده که نمونه بارز ان مبحث حق الثبت اسناد بود که سال ها قبل با حمایت مجلس شورای اسلامی به هلال احمر برگردانده شد.
نماینده مردم در مجلس یازدهم، اضافه کرد: خاستگاه و اساس جمعیت هلال احمر، دولتی نیست، بلکه یک نهاد مردمی و معین دولت می باشد اگر این مساله در همه مناسبات و چینش ها سرلوحه قرار بگیرد میتوان کارهای بزرگی برای قوی تر شدن هلال احمر کرد. جمعیت هلال احمر را صرفاً نباید محدود به حوزه امداد و نجات و حوادث دانست بلکه این نهاد در امور اجتماعی و انسان دوستانه خدمات بی بدیل را انجام داده است که نمونه بارز آن در شیوع پاندمی کرونا بود که دوشادوش وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا هلال احمری ها بودند و خدمات گسترده ای را به مردم ایران از مرزها تا بیمارستان ها و خانه به خانه عرضه کردند. از طرفی در میانه تحریم ها ظالمانه تلاشهای شبانه روزی این نهاد برای تأمین داروهای بیماران خاص و صعب العلاج ستودنی بود. ازاین رو باید هلال احمر را بسیار بزرگ و مستقل دید.
رئیس فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مجلس امیدوار است که دولت منتخب مردمی به شایسته پروری، شایسته داری و شایسته گزینی در این نهاد بشر دوست بیشتر از بیش توجه کند که براین اساس بتوان مناسبات و مختصات همکاری با نهادهای همسو از حیث هم افزایی و هم اندیشی و به اشتراک گذاری ظرفیت ها و مهارت های ادراکی، فنی، تصمیم گیری و اجرایی را ارتقا داد. بی گمان در این همکاری دوسویه میتوان به خوبی از جداول و ردیف بودجه های هلال احمر مراقبت کرد و حتی بندهایی را برای حمایت هر چه بیشتر این نهاد مردم دوست اضافه کرد.



1400/03/24
22:56:32
5.0 / 5
199
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
آزمایشگاه رادین