آیا همه گیری کووید-19 سبب انقراض ویروس آنفلوآنزا شده است؟

آیا همه گیری کووید-19 سبب انقراض ویروس آنفلوآنزا شده است؟

خراسان رضوی میزان مبتلا شدن به آنفلوآنزا به سطوح پایین تاریخی رسیده و امکان دارد یک سویه از این ویروس برای همیشه از بین برود.


به نقل از نیوز، بر مبنای نتایج دو تحقیق موسسه دوهرتری (Doherty) در ملبورن، امکان دارد یکی از چهار نوع ویروس آنفلوآنزا که هر ساله در میان انسان ها منتشر می شود، به علت همه گیری کووید-۱۹ منقرض شده باشد.
نتایج دو تحقیق این موسسه که یکی از آنها در ماه سپتامبر در نشریه Nature Reviews Microbiology منتشر گردید و دیگری تحت بررسی قرار گرفته، نشان داده است که ویروس آنفلوآنزا B/Yamagata از آوریل ۲۰۲۰ در هیچ جای دنیا شناسایی نشده است.
دکتر ماریو کوتساکوس، محقق دپارتمان میکروبیولوژی و ایمونولوژی در موسسه دوهرتی و یکی از محققان این تحقیق می گوید: بسیار غیرعادی است که B/Yamagata در بیشتر از ۱۸ ماه در هیچ مکانی شناسایی نشده باشد. البته این که با قاطعیت بگوییم که امکان دارد از بین رفته باشد، دشوار است.
وی تصریح کرد: B/Yamagata هنوز هم می تواند در جایی در جهان در سطوح بسیار پایین حضور داشته باشد.
همه گیری کووید-۱۹ موارد مبتلا شدن به آنفلوآنزا در سطح جهانی را به پایین ترین حد خود رسانده است. پیش از همه گیری، استرالیا به صورت متوسط ۱۰۰هزار مورد آنفلوآنزا ثبت می کرد و مبین این بود که سالانه چند صد فرد به علت مبتلا شدن به آنفلوآنزا جان خویش را از دست می دادند. استرالیا در سال ۲۰۱۹ شاهد یکی از بدترین فصول آنفلوآنزا در چند وقت اخیر بود که بیشتر از ۳۰۰هزار مورد و بیشتر از ۹۰۰ مرگ ثبت نمود اما از ابتداء سالجاری، سامانه ملی پایش بیماری های ابلاغی تنها ۵۵۰ مورد اخطار ثبت کرده و هیچ فوتی نداشته است.
هر ساله آنفلوآنزای فصلی در شرق و جنوب شرق آسیا ظاهر و از راه سرفه، عطسه و تنفس از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. همان گونه که مردم در سرتاسر جهان سفر می کنند، ویروس هم از مکانی به مکان دیگر منتقل می شود و در طول زمستان به نیمکره شمالی و جنوبی حمله می کند.
هم اکنون، رفت و آمد محدود مردم در سرتاسر جهان و سیستم های قرنطینه ای در بیشتر کشورها این چرخه را شکسته و مانع از گسترش آنفلوآنزا در سطح جهان شده است.
کوتساکوس می گوید: «بسته شدن مرزها احیانا بیشترین تأثیر را بر گسترش جهانی داشته است».
علاوه بر این، طیف وسیعی از اقدامات انجام شده برای کنترل همه گیری کووید-۱۹، فاصله گذاری اجتماعی، ماسک، تعطیلی مکان های غیرضروری سرپوشیده، بهداشت دست از شیوع قابل توجه آنفلوآنزا در کشورها جلوگیری کرده است.


دو نوع اصلی آنفلوآنزا یعنی نوع A و B، هر ساله سبب اپیدمی های فصلی می شوند. هر کدام شامل دو زیرگروه است A/H۳N۲ و A/H۱N۱ هستند که از انسان به حیوانات منتقل و سبب ایجاد بیماری های همه گیر مانند آنفلوآنزای خوکی یا پرندگان می شوند.
تعداد موارد برای همه انواع ویروس آنفلوآنزا کاسته شده است اما محققان ملبورن فکر می کنند که سویه B/Yamagata امکان دارد به صورت کلی ناپدید شده باشد.
از آنجاییکه B/Yamagata فقط در میان انسان ها پخش می شد، کوتساکوس می گوید که در دهه گذشته تکامل چندانی نداشته است و انسان ها سطوح بالایی از مصونیت در مقابل آن بوجود آورده اند که این سویه را بخصوص صدمه پذیر کرده است.
وی افزود: اجزای ترکیبی واکسن برای سویه B/Yamagata در حدود هفت یا هشت سال تغییر نکرده است و این امکان وجود دارد که بخش بزرگی از جمعیت نسبت به این سویه مصونیت بوجود آورده باشند و آنرا به سمت انقراض سوق دهند.
محققان مدت ها فکر می کردند که پوشش بالای واکسیناسیون در نهایت B/Yamagata را ریشه کن می کند و همه گیری کووید-۱۹ امکان دارد این روند را تسریع کند.
اما از آنجاییکه کشورها آغاز به بازگشایی مرزهای خود کرده اند و آنفلوآنزا با مسافران در سرتاسر جهان توسعه پیدا می کند ما نباید درس هایی را که از همه گیری کووید-۱۹ آموخته ایم فراموش کنیم؛ تهویه کافی در ساختمان های عمومی باید در اولویت باقی بماند.
جف هانمر، معمار و استادیار معماری در دانشگاه آدلاید اظهار داشت: ما نیازی به پذیرش آنفلوآنزا و سرماخوردگی بعنوان بخشی طبیعی از زمستان نداریم و با اطمینان از دسترسی افراد به هوای پاک میتوان ویروس های تنفسی را کنترل کرد.
کوتساکوس تصریح کرد: رعایت بهداشت خوب و پوشیدن ماسک در مکان های شلوغ عادت های خوبی است که باید حفظ نماییم و سطح بالای واکسیناسیون در زمستان آینده می تواند B/Yamagata را یک مرتبه برای همیشه از بین ببرد.




منبع:

5.0 / <5
1064
1400/08/06
12:31:57
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , دسترسی , سیستم
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آزمایشگاه رادین