اجرای نسخه الکترونیک هیچ هزینه ای برای مردم ایجاد نمی کند
به گزارش آزمایشگاه رادین معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: بر طبق قانون بودجه 1400 از امروز کل تبادلات سازمان تامین اجتماعی بوسیله نسخه الکترونیک انجام می شود و آمادگی کامل در این سازمان برای اجرای تکالیف قانونی وجود دارد.
به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از ایسنا، امیرعباس منوچهری اظهار نمود: به پزشکان، درمانگران و بیمارستان ها سفارش می نماییم که هر چه سریعتر به آمادگی ۱۰۰ درصد برای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک برسند تا تعاملاتشان با سازمان های بیمه گر به آسانی برقرار شود در این صورت است که پرداختی به مراکز با سهولت و سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.
منوچهری اضافه کرد: وقتی اسناد کاغذی می خواهد دست سازمان بیمه گر برسد و پرداخت گردد، چند ماه طول می کشد در صورتیکه وقتی این پروسه بصورت الکترونیکی صورت گیرد، این پرداختی ها سریعتر و به روزتر خواهد بود.
وی افزود: سفارش می کنم ارکان سیستم سلامت با روی باز به استقبال این طرح بروند و چنانچه مشکلی بود این نکات را به مرکز ۱۴۲۰ سازمان تامین اجتماعی که بصورت شبانه روزی فعال و پاسخگو هستند، اطلاع دهند تا مشاوره های لازم را از کارشناسان آن مرکز دریافت نمایند.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اعلان اینکه نسخه الکترونیک برای این سازمان طرح جدیدی نیست، اظهار داشت: تجربه حدود ۶ سال نسخه الکترونیک را در مراکز ملکی داریم و با توجه به این که این برنامه تکلیف قانونی مربوط به برنامه پنجم توسعه است، در این راستا از سال ۹۴ در مراکز درمانی تامین اجتماعی فرآیند حذف دفترچه آغاز شد و سال هاست که نیازی به ارائه دفترچه در مراکز درمانی تامین اجتماعی نیست.
منوچهری اضافه کرد: از سال ۹۵ در درمان غیر مستقیم نیز وارد پروسه بحث نسخه الکترونیک شدیم و در اواخر ۹۸ که کرونا وارد شد همه سازمان های در رابطه با امر سلامت از این تهدید بعنوان فرصت استفاده کردند و برای پیش گیری از ازدحام، در مرحله اول تمدید اعتبار و در مرحله بعد صدور دفترچه های کاغذی را متوقف کردیم.
وی توقف انتشار دفترچه های کاغذی را گام مهمی برای اجرائی شدن نسخه الکترونیک عنوان نمود و اظهار داشت: سالانه حدود ۲۲ میلیون دفترچه صادر و حدود۳۸ میلیون مراجعه در سال بابت تمدید انجام می گرفت. بطور کلی سالی ۶۰ میلیون مراجعه برای صدور و تمدید انجام می شد که وقت زیادی از نیروی کار ضایع می کرد.
منوچهری افزود: از پاییز۹۹ کاملاً آمادگی لازم را برای حذف دفترچه پیدا کردیم ولی به جهت اینکه در بدو امر فشار زیادی به مردم و تامین اجتماعی وارد نشود از ابتدا دفترچه را کامل حذف نکردیم و برگه هایی که در دسترس مردم بود قابل استفاده بود و هر کس دفترچه نداشت، می توانست از درمانگرش یا مرکز طرف قرارداد نسخه الکترونیک بخواهد چه بوسیله سامانه تامین اجتماعی و چه بوسیله سامانه هایی که واسطه بودند می توانستند ارتباط برقرار کنند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اتصال با سامانه های مختلف مورد استفاده مراکز درمان طرف قرارداد را از اقدامات بسیار مهم و موثر برای پیشبرد طرح نسخه الکترونیک عنوان نمود و اظهار داشت: تا الان بیش از ۲۵۰ شرکت از ما API گرفتند و با ما تبادل اطلاعات دارند. بدین ترتیب اگر هر پزشکی در مطب از هر نرم افزار و سامانه ای استفاده می کرد، می توانست نسخه الکترونیک تولید نماید و جای خودرا در پرتال درمان سازمان تامین اجتماعی پیدا می کرد و الزامی نبود که حتما از سامانه تامین اجتماعی استفاده کنند. هم اکنون اتصال بین ما و بیمه سلامت نیز برقرار شده است.
منوچهری اظهار داشت: در بحث احراز هویت و امضای الکترونیکی نیز نهایت همکاری از طرف سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت و خیلی سخت گیری نکردیم که دوره فراگیری طولانی نشود ولی هرچه پیشرفت می نماییم فرآیندهای کاری و نرم افزارها را به نحوی ارتقا می دهیم که از سوءاستفاده های احتمالی پیشگیری شود.
وی با اعلان اینکه از اول دی مرحله جدیدی از برنامه نسخه الکترونیک را شاهد خواهیم بود، اظهار داشت: البته در این مرحله اتفاق خاصی نمی افتد و این فرایندی است که مدت هاست انجام می شود. برنامه نسخه الکترونیک بیش از ۸۰ درصد پیش رفته و ۹۰ درصد درمانگران نیز نسخ الکترونیک تولید می کنند.
منوچهری افزود: با این وجود تعدادی از مراکز درمانی و پزشکان هنوز نسخه کاغذی می نویسند که انتظار می رود هر چه زودتر تبدیل به الکترونیک کنند. سال ها بود که پزشکان و درمانگران و مراکز طرف قرارداد به اسناد پزشکی دیسکت و یا فایل اکسل ارائه می دادند و امروزه با نسخه الکترونیک همزمان با کارشان اسناد را ارسال می کنند.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اعلان اینکه پروسه نسخه نویسی و نسخه پیچی واسطه هایی دارد که از پروسه سازمان تامین اجتماعی بیرون است، اظهار داشت: ممکنست یک بخشی و سامانه ای موقتا کار نکند مانند سامانه های بانک ها، شهرداری ها و... با این تفاوت که در بخش درمان حساسیت ویژه وجود دارد و برای بخش درمان حتی دقایق هم حیاتی است؛ از این رو تاکیدات ویژه ای شده از طرف مدیریت ارشد و نامه نگاری های لازم انجام شده است که در مواقع بحرانی از فرایندهای ویژه برای تسهیل کار مردم استفاده گردد.
منوچهری با اعلان اینکه تمام پیش بینی های لازم برای پایداری سامانه های الکترونیکی تامین اجتماعی انجام شده است، اظهار داشت: بعید است مراکز طرف قرارداد مشکلی پیدا کنند، ضمن این که هیچ جای دنیا ۱۰۰ درصد نسخ الکترونیک نیست و به هر صورت امکان نسخه نویسی کاغذی برای شرایط اضطراری وجود دارد.
وی با تاکید بر این که اجرای مرحله جدیدنسخه الکترونیک هیچ نوع محدودیت و هزینه ای برای مردم ایجاد نخواهد کرد، اظهار داشت: تمام دغدغه تامین اجتماعی مربوط به مردم است و در حقیقت ۴۴ میلیون بیمه شده خانوار ما هستند و وظیفه داریم پیگیر حقوق آنان باشیم. در استانها تکلیف ویژه شده است که اقداماتی که به نفع مردم است را سریعا انجام دهند.
منوچهری با اعلان اینکه هماهنگی های خوبی در سطح سازمان های بیمه گر وجود دارد، اضافه کرد: مرحله جدید نسخه الکترونیک سریعا فراگیر می شود و برکات و ثمراتش در سیستم سلامت کشور مشخص می شود. اجرای کامل این طرح، در هر سال ۴هزار میلیارد تومان به نفع کشور خواهد بود. شفاف سازی در بحث دارو و اتفاقاتی که از گذشته می افتاده مرتفع می شود. هم اکنون همه چیز در نسخه الکترونیک ثبت می شود و هزینه اضافی به بیمار و درمانگران تحمیل نمی گردد.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اعلان اینکه پس از تکمیل برنامه نسخه الکترونیک، مراحل بعدی توسعه بهره برداری از فناوری اطلاعات را پیگیری می نماییم، اظهار داشت: هدف اصلی این طرح، ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و آن سامانه جامعی است که اطلاعات هر فردی از سلامتش در آن وجود دارد.
منوچهری افزود: چرخه درمان به وسیله پرونده الکترونیک سلامت تکمیل می شود و گام بعدی پزشک خانواده و نظام ارجاع می تواند باشد. وقتی آن سیستم درحال گردش باشد به هر بیماری می توان بالاترین خدمات را با بهترین کیفیت ارائه کرد.
منبع: آزمایشگاه رادین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب