آمارهایی از مرگ و میرهای ناشی از مصرف سیگار و دود آن

آمارهایی از مرگ و میرهای ناشی از مصرف سیگار و دود آن

برپایه آمارهای اعلام شده، سالانه حدود ۷ میلیون نفر در جهان به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر اثر مصرف سیگار جان می سپارند که از این تعداد حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر افرادی هستند که خود به صورت مداوم تنباکو مصرف می کنند و حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هم در معرض دود سیگار گرفتار صدمه های سلامتی می شوند.


به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از ایسنا، بررسی آمارها از میزان مصرف سیگار نشان داده است که استفاده از سیگار توسط اقشار مختلف در جهان از شیوع بالایی برخوردار می باشد این درحالیست که نه تنها مصرف سیگار عوارضی برای سلامتی افراد دارد بلکه «دخانیات» تهدیدی ضد محیط زیست هم به حساب می آید. در همین راستا منصور براتی، معاون پژوهشی موسسه کادراس اظهار داشت: تنباکو معمولا اولین ماده ای است که جوانان به مصرف آن روی می آورند.
به قول براتی این در حالیست که طبق آمار سازمان ملل متحد از هر چهار دانش آموز ۱۳ تا ۱۵ ساله یک نفر در جهان تجربه مصرف سیگار را داشته و حتی نخستین مصرف را قبل از ۱۰ سالگی انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه پسران نسبت به دختران گرایش بیشتری به مصرف تنباکو دارند اظهار نمود: البته این امر در مورد قاره آمریکا و اروپا صادق نیست و در این دو قاره میزان مصرف تنباکو میان پسران و دختران تقریباً برابر است.

از هر ۱۰ دختر ۱۳ تا ۱۵ ساله در جهان یک نفر تنباکو مصرف می کند
معاون پژوهشی موسسه کادراس افزود: از هر ۱۰ دختر ۱۳ تا ۱۵ ساله در جهان یک نفر تنباکو مصرف می کند و این نرخ برای پسران در سطح جهان به یک نفر از هر ۷ نفر می رسد.
براتی تصریح کرد: قاره اروپا بیشترین میزان مصرف تنباکو میان نوجوانان را به خود اختصاص داده و آسیا و آفریقا در قعر جدول قرار دارند، اما این روند درحال تغییر کردن است، چونکه میزان مصرف تنباکو در کشورهای اروپایی رو به کاهش است.

کم درآمدها بیشتر از پردرآمدها تنباکو مصرف می کنند
مرگ سالانه حدود ۷ میلیون نفر در دنیا بر اثر مصرف سیگار و یا دود آن

وی ضمن اشاره به این که امروزه میزان مصرف دخانیات هم در گروههای کم درآمد، بیشتر از گروههای پردرآمد است همینطور اظهار داشت: سالانه حدود ۷ میلیون نفر از جمعیت جهان به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر اثر مصرف سیگار جان خویش را از دست می دهند که از این تعداد حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر افرادی هستند که خود به صورت مداوم تنباکو مصرف می کنند و حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هم افرادی هستند که در معرض دود سیگار بوده و بر اثر آن گرفتار صدمه های سلامتی می شوند.
آمارهایی از صدمه های مصرف سیگار ضد محیط زیست معاون پژوهشی موسسه کادراس در ادامه اظهار نمود: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، تا کنون ۶۰۰ میلیون اصله درخت برای تولید سیگار در سرتاسر جهان قطع شده است. همینطور مصرف سیگار در سطح جهان تابحال سبب انتشار ۸۴ میلیون تن گاز دی اکسید کربن در هوا شده و در گرمایش زمین تاثیر بسزایی داشته و دارد. این در حالیست که تابحال ۲۲ میلیارد لیتر آب در سرتاسر جهان صرف فرآیند تولید سیگار شده است.




منبع:

5.0 / <5
724
1401/03/26
10:36:25
تگهای خبر: بهداشت , سلامت
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
آزمایشگاه رادین