رئیس مركز پزشكی حج و زیارت هلال احمر:

فشارخون و دیابت شایع ترین بیماری زوار حج است

فشارخون و دیابت شایع ترین بیماری زوار حج است

به گزارش آزمایشگاه رادین رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اعلان اینکه این مرکز وظیفه معاینه زوار قبل از عزیمت و در دوران حج را به عهده دارد، درباره بیماریهای شاخص بین زائرانی که در طول این مدت معاینه شدند، اظهار داشت: فشار و قند خون بالا، بیماری اصلی بین زوار اعزامی به حج تمتع است.


به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از ایرنا، بعد از ۲ سال وقفه برای حضور سراسری زوار به حج تمتع، امسال ۴۰ هزار ایرانی عازم حرم امن الهی می شوند؛ اما در معایناتی که قبل از عزیمت این زوار انجام شد؛ بیشتر آنها گرفتار چه بیماری هستند؟

مراسم حج تمتع بطور معمول هرسال میزبان حدود ۲ میلیون مسلمان از سراسر جهان است. مراسم حج امسال مقرر است از ۱۶ تا ۲۱ تیرماه اجرا شود. از میان ۸۵۰ هزار زائر خارجی که امسال به حج خواهند رفت، کشور اندونزی با ۱۰۰ هزار و ۵۱ نفر، بالاترین سهمیه حج تمتع را به خود اختصاص داد و بعد از آن، پاکستان با ۸۱ هزار و ۱۳۲ نفر و هند با ۷۹ هزار و ۲۳۲ زائر بیشترین حضور را در حج امسال خواهند داشت. از ایران نیز ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر ایرانی در حج تمتع ۱۴۰۱ به عربستان اعزام می شوند.
مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر وظیفه معاینه زوار قبل از عزیمت و در دوران حج را به عهده دارد؛ اکنون این مرکز، داروها را به اندازه حدود ۴۰ هزار زائر آماده کرده است، و هماهنگی با طرف عربستانی نیز انجام شده تا اگر نیاز بود از عربستان در محل نیز دارو خریداری شود. برای هر ۴۰۰ زائر یک پزشک نیز اعزام می شود که در حدود ۹۵ نفر می شود. علاوه بر این ۱۲۳ پزشک در زمینه های مختلف نیز در مرکز درمانی مکه مکرمه حضور دارند تا به زوار خدمت رسانی کنند.
امسال بنا بر اعلام سعودی تنها ورود زوار کمتر از ۶۵ سال به حج تمتع مجاز است، و زوار بیش از ۶۵ سال برای تمتع سال ۱۴۰۱ امکان ورود به عربستان را ندارند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره بیماریهای شاخص بین زائرانی که در طول این مدت معاینه شدند، گفت: فشار و قند خون بالا، بیماری اصلی بین زوار اعزامی به حج تمتع است.


سید علی مرعشی از این زوار خواست داروهای خودرا به میزان ۴۰ روز در روزهای حج همراه داشته باشند و تصور نکنند همه آن داروها را هلال احمر در اختیارشان می گذارد. البته توجه داشته باشند داروهای که در فهرست ممنوعه داروهای عربستان است همراه خود در این سفر نیاورند.
وی در مورد داروهای ممنوعه در عربستان اظهار داشت: تمام داروهایی که در اصل مخدر هستند و ترکیبات یا خانواده مرفین به اضافه کدئین را دارند، ورودش به عربستان ممنوع می باشد. ضمن این که پلیس فرودگاه هم آموزش های کافی را درباره این داروها دیده اند و از خروج این داروها از طرف حجاج جلوگیری می کند. البته به سبب نیاز احتمالی حجاج به این داروها، هر سال مقداری داروهای مخدر با اطلاع عربستان و طی فرآیند خاصی منتقل می شود که هم تعداد آن مشخص است و هم موارد مصرفش بصورت روزانه و مرتب گزارش می شود.
مرعشی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه امسال باتوجه به همه گیری کرونا، پروتکلهای داروهای ارسالی به نسبت سالهای قبل از کرونا فرق دارد، اظهار داشت: بله، آزمایش های سریع تست کرونا و همین طور داروهای مصرفی کرونا همچون داروهای ارسالی امسال است.
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمربا بیان این که نخستین گروه از کادر درمان پیش از حضور زوار کارها و مقدمات لازم درباب مطب ها، بیمارستان وتجهیزات را انجام می دهند، اظهار داشت: این گروه ۴۵ نفره بزودی و پیش از حضور زوار در سرزمین وحی حاضر می شوند و مقدمات لازم را برای زوار فراهم می کنند تا هیچ نگرانی در زمینه بهداشت و درمان زوار وجود نداشته باشد و زوار نیز از روز ۲۳ خرداد ماه عازم عربستان می شوند.

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر درباب تمهیدات برای مقابله با گرمازدگی زوار اضافه کرد: فیلم های آموزشی برای حجاج به نمایش درمی آید و به حجاج سفارش می شود در گرما و آفتاب کم تر بیرون رفته و مایعات زیاد بنوشند.
بنابراین گزارش در سالهای قبل حدود ۸۵ هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی مشرف می شدند که امسال با کاهش سهمیه کشورهای اسلامی؛ حدود ۴۰ هزار نفر از کشورمان می توانند در حج تمتع ۱۴۰۱ شرکت کنند؛ باتوجه به کاهش تعداد حجاج ایرانی، تعداد پزشکان و کادر درمان اعزامی هلال احمر که همیشه ضریبی از تعداد زوار است نیز کاهش پیدا کرده و بگفته معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر پیش بینی می شود جمعیت هلال احمر در قالب کاروانی ۲۲۰ تا ۲۳۰ نفره شامل پزشک، پرستار، تیم های درمانی، پشتیبانی عملیات حج تمتع امسال را پوشش دهد.
یادآور می شود اعزام نخستین کاروان حجاج ایرانی از ۲۳ خرداد ماه شروع می شود و زوار در قالب ۲۸۰ کاروان به حج تمتع مشرف خواهند شد.


منبع:

5.0 / <5
816
1401/03/27
17:54:45
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمارستان , بیماری
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
آزمایشگاه رادین