چرا مکمل ویتامین D تهدیدکننده سلامت است؟

چرا مکمل ویتامین D تهدیدکننده سلامت است؟

آزمایشگاه رادین: خراسان رضوی نتایج تحقیق جدید هشدار می دهد که افراد در صورت مصرف بیش از اندازه مکمل های ویتامین D ممکنست در بیمارستان بستری شوند.


به نقل از هلث، پزشکان می گویند: این ویتامینی که مردم از نور خورشید و برخی غذاها نیز دریافت می کنند، برای افرادی که بیش از اندازه آنرا مصرف می کنند مضر است.
هایپرویتامینوز D، وضعیتی که به سبب مصرف بیش از اندازه ویتامین D ایجاد می شود، درحال افزایش است و می تواند منجر به طیف گسترده ای از مشکلات جدی سلامت شود.
شایان ذکر است، زنان، کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض مبتلاشدن به این بیماری هستند.
پژوهشگران بیان نمودند که در سطح جهان، روند رو به رشد هیپرویتامینوز D مشاهده می شود، یک وضعیت بالینی که با افزایش سطح ویتامین D۳ در سرم خون مشخص می شود و بهبودی بعد از مصرف بیش از اندازه این ویتامین ممکنست هفته ها ادامه یابد.
پژوهشگران خاطرنشان کردند که علایم هیپرویتامینوز D می تواند چندین هفته ادامه داشته باشد. این علایم همین طور می توانند متفاوت باشند اما بیشتر به سبب کلسیم بیش از اندازه در خون ایجاد می شوند.
علایم شامل خواب آلودگی، گیجی، بی تفاوتی، روان پریشی، افسردگی، بی حالی، کما، بی اشتهایی، درد قفسه سینه، استفراغ، یبوست، زخم معده، پانکراتیت، فشار خون بالا، ریتم غیر طبیعی قلب و ناهنجاری های کلیوی است. بیماریهای التهابی چشم، سفتی مفاصل، کاهش شنوایی و ناشنوایی نیز از بیماریهای احتمالی هستند.
این گروه می گوید: در صورتیکه این وضعیت نسبتا نادر است اما این مورد مهمست که مردم به خاطر داشته باشند که مصرف بیش از اندازه این ویتامین وجود دارد.
پژوهشگران نتیجه می گیرند: نتایج این تحقیق، سمیت بالقوه مکمل هایی که تا حد زیادی ایمن تلقی می شوند تا آن زمان که در مقادیر ناایمن یا ترکیب های ناایمن مصرف نشوند را برجسته کرده است.
نتایج این تحقیق در نشریه BMJ Case Reports منتشرشده است.




منبع:

5.0 / <5
747
1401/04/15
14:13:22
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
آزمایشگاه رادین