تشخیص بیماری آلزایمر پیش از ظهور علایم

آزمایشگاه رادین: به گزارش آزمایشگاه رادین، خراسان رضوی نتایج تحقیق جدید نشان داده است که نه تنها میتوان خطرات مبتلا شدن به آلزایمر را پیش از ظهور علایم مشخص کرد، بلکه میتوان تعیین کرد که چه کسی در چند سال آینده بدتر می شود.

به نقل از نوروساینس، تحقیق بزرگی به سرپرستی دانشگاه لوند در سوئد نشان داده است که افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را میتوان پیش از تجربه علایم آلزایمر شناسایی کرد همینطور میتوان پیش بینی نمود که بیماری چه کسی در چند سال آینده بدتر می شود.
انتشار نتایج این تحقیق با عنایت به توسعه اخیر داروهای جدید برای بیماری آلزایمر بسیار بموقع است. مدت هاست، مشخص شده است که دو پروتئین در رابطه با آلزایمر وجود دارند؛ بتا آمیلوئید که پلاک هایی در مغز بوجود می آورد و تاو که در مراحل بعدی در داخل سلول های مغز تجمع می یابد. سطوح بالای این پروتئین ها در ترکیب با اختلالات شناختی از قبل مبنای تشخیص آلزایمر را شکل داده اند.
اسکار هانسون، پزشک ارشد عصب شناسی در بیمارستان دانشگاه اسکان و استاد دانشگاه لوند توضیح داد، تغییراتی در مغز بین ۱۰ تا ۲۰ سال پیش از این که بیمار علایم واضحی را تجربه کند رخ می دهد و تنها زمانی که تاو آغاز به گسترش می کند سلول های عصبی می میرند و فرد مورد نظر نخستین مشکلات شناختی را تجربه می کند. بنابراین است که تشخیص آلزایمر در مراحل اولیه آن بسیار دشوار است.
وی حالا یک مطالعه تحقیقاتی بین المللی بزرگ را رهبری کرده است که شامل ۱۳۲۵ شرکت کننده از سوئد، ایالات متحده، هلند و استرالیا بود. شرکت کنندگان در ابتدای تحقیق هیچ گونه اختلال شناختی نداشتند. با استفاده از اسکن برش نگاری با گسیل پوزیترون (PET)، وجود تاو و آمیلوئید در مغز شرکت کنندگان قابل مشاهده بود.
مشخص شد، افرادی که این دو پروتئین در آنان کشف شده است، در مقایسه با شرکت کنندگانی که هیچ تغییر بیولوژیکی نداشتند، در پیگیری چند سال بعد، ۲۰ تا ۴۰ برابر بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به این بیماری بودند.
زمانی که هر دو بتا آمیلوئید و تاو در مغز وجود دارند، دیگر نمی توان آنرا یک عامل خطر در نظر گرفت بلکه یک تشخیص است.
ریک اوسنکوپپل، نخستین محقق این تحقیق و محقق ارشد در دانشگاه لوند و مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام می گوید: صدمه شناسی که نمونه هایی از مغزی مانند این را بررسی می کند، بلافاصله بیماری آلزایمر را در بیمار تشخیص می دهد.
وی اظهار می کند: محققان آلزایمر به دو مکتب فکری تعلق دارند؛ از یک طرف، کسانی که معتقدند بیماری آلزایمر تا وقتی که اختلال شناختی شروع نشود قابل تشخیص نیست. همینطور گروهی وجود دارد که وی و همکارانش به آن تعلق دارند و معتقدند تشخیص می تواند فقط بر مبنای زیست شناسی و آنچه می توانید در مغز ببینید، باشد.
اوسنکوپپل بیان می کند: برای مثال، می توانید نتایج ما را با سرطان پروستات مقایسه کنید. اگر نمونه برداری انجام دهید و سلول های سرطانی را پیدا کنید، تشخیص، سرطان خواهد بود حتی اگر فرد مورد نظر هنوز علائمی را ایجاد نکرده باشد.
اخیرا نتایج مثبتی در آزمایش های بالینی داروی جدید ضد آلزایمر به نام Lecanemab ظاهر شده که در بیماران آلزایمر مورد ارزیابی قرار گرفته است. به قول محققان، بر این اساس، تحقیق دانشگاه لوند بسیار جالب است.
محققان می گویند: اگر بتوانیم بیماری را پیش از ظهور چالش های شناختی تشخیص دهیم، امکان دارد در نهایت بتوانیم از دارو برای کاهش سرعت بیماری در مراحل اولیه استفاده نماییم. در ترکیب با فعالیت بدنی و تغذیه خوب، فرد شانس بیشتری برای پیشگیری یا کند کردن اختلالات شناختی آینده خواهد داشت.
اسکار هانسون نتیجه گیری کرد، با این وجود، پیش از این که بتوان درمان را برای افرادی که هنوز از دست دادن حافظه را تجربه نکردند، سفارش کرد، تحقیقات بیشتری لازم است.
نتایج این تحقیق در مجله Nature Medicine انتشار یافته است.

1401/08/22