روشی برای تشخیص عوارض خطرناک حاملگی

روشی برای تشخیص عوارض خطرناک حاملگی

آزمایشگاه رادین: آزمایشگاه رادین: متخصصان در یک مطالعه جدید دریافتند که بوسیله بررسی تغییرات در میکروبیوم روده و با بهره گیری از یک آزمایش خونِ سریع، می توان علایم اولیه مربوط به عوارض خطرناک حاملگی را شناسایی کرد.


به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از ایسنا، با بهره گیری از آزمایش جدیدِ متخصصان دانشگاه "نینگبو" در چین، حالا می توان علایم اولیه بیماریهای شایعی مانند مسمومیت حاملگی (پره اکلامپسی)، دیابت حاملگی و همین طور یک بیماری کبدی به نام "کلستاز داخل کبدی" را تشخیص داد.
به دلایلی که هنوز مشخص نیست، حاملگی روی میکروبیوم روده تاثیر می گذارد و دانشمندان از این واقعیت برای مساعدت با شناسایی هر یک از این سه عارضه جدی و تهدیدکننده در دوران حاملگی بهره برده اند.
مسمومیت حاملگی تا ۷ درصد از حاملگی ها را تحت تاثیر قرار می دهد و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار جنین را در سراسر جهان می کشد. این بیماری با فشار خون بالا مشخص می شود.
همین طور حدود ۱۰ درصد از زنان حامله تحت تاثیر دیابت حاملگی قرار می گیرند و این عارضه، نوزادان را در معرض خطر دیابت نوع ۲ قرار می دهد.
بیماری "کلستاز داخل کبدی" نیز تقریباً ۷ درصد افزایش موارد مرگ جنین یا نوزاد قبل یا هنگام زایمان را به همراه دارد.
بااینکه علت بروز این عوارض خطرناک در دوران حاملگی هنوز بطور کامل شناخته نشده اما تشخیص و درمان بموقع هر سه مورد برای جلوگیری از نتایج دائمی یا حتی خطر مرگ مادر یا کودک بسیار حائز اهمیت می باشد.
دکتر رونگرونگ شوان، نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: ما سطح اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه را در طول حاملگی طبیعی و در طول سه نوع خاص حاملگی پیچیده با دیابت بارداری، مسمومیت حاملگی و کلستاز داخل کبدی، تحلیل و بررسی و مقایسه کردیم.
دکتر شوان توضیح داد که اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاهی که تحلیل و بررسی شدند، فرآورده های ناشی از سوخت وساز باکتری های طبیعی در روده هستند و می توانند به عنوان نشانگرهای احتمالیِ نتایج بارداری استفاده شوند.
وی ادامه داد: این نخستین مطالعه است که ارتباط اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه را با خطرات سه نوع از عوارض جدی حاملگی نشان میدهد و در آینده می تواند اساسی برای پیش گیری از بیماریهای در رابطه با حاملگی باشد.
متخصصان در این مطالعه ۱۱۲ زن را انتخاب کردند تا دریابند که آیا تغییرات در سطح اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه معروف به متابولیت ها، می تواند نشانه ای از عوارض حاملگی باشد یا نه.
این زنان به چهار دسته تقسیم شد؛ آن هایی که حاملگی سالم داشتند و آن هایی که مبتلا به مسمومیت بارداری، دیابت حاملگی یا کلستاز داخل کبدی تشخیص داده شدند.
متخصصان در این مطالعه سابقه پزشکی هر یک از شرکت کنندگان را بررسی نموده و نمونه خون این زنان را از نظر میزان اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه نظیر استیک، پروپیونیک، بوتیریک، ایزوبوتیریک، ایزووالریک و اسید هگزانوییک تحلیل و بررسی کردند.
در هر سه گروه از بانوانی که این عوارض را داشتند، در بین اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه موجود خصوصاً اسید ایزوبوتیریک، چندین نشانگر زیستی قوی مشاهده شد. همین طور در نمونه خونِ زنان حامله مبتلا به دیابت حاملگی و مسمومیت حاملگی میزان بالایی از اسید ایزووالریک، استیک و پروپیونیک مشاهده شد. در عین حال در نمونه خون بانوانی که مبتلا به کلستاز داخل کبدی تشخیص داده شدند، سطوح بسیار کمتری از هر اسید چرب دارای زنجیره کوتاه شناسایی شد. سطح اسید هگزانوییک نیز در خون آنان به وضوح با بیماری آنها همخوانی داشت.
به گزارش ایندیپندنت، متخصصان به این نتیجه رسیدند که سطوح پایین اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه در نمونه خون زنان حامله مبتلا به کلستاز داخل کبدی می تواند به سبب کمبود ترکیب میکروبی روده باشد و همین طور سطح "اسید هگزانوییک" که یکی از نشانگرهای عوارض بارداریست می تواند با التهاب روده ارتباط داشته باشد.




منبع:

5.0 / <5
794
1401/11/09
12:45:46
تگهای خبر: التهاب , باكتری , بیماری , پزشك
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
آزمایشگاه رادین