چگونه از عارضه پای دیابتی پیشگیری کنیم؟

چگونه از عارضه پای دیابتی پیشگیری کنیم؟

به گزارش آزمایشگاه رادین، در بیماری دیابت، گردش خون اندام ها مختل می شود؛ صدمه عروق و اعصاب ریز انتهای اندام ها سبب می ­شود بافت انگشتان پا که بیشتر در معرض فشارند، در معرض زخم قرار گیرند و عفونت پیشرفت کند.



به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از ایسنا، شایع ترین علت بستری شدن بیماران دیابتی در بیمارستان، عارضه ای به نام پای دیابتی است که نگرانی قطع عضو را به دنبال دارد. در جریان بیماری دیابت، گردش خون اندام ها مختل می شود؛ صدمه عروق و اعصاب ریز انتهای اندام ها سبب می ­شود بافت انگشتان پا که بیشتر در معرض فشارند، در معرض زخم قرار گیرند. از طرفی، صدمه اعصاب محیطی سبب می­ شود بیمار دیابتی، زخم را حس نکند و عفونت پیشرفت کند.

بنابر اعلام گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای جلوگیری از بروز عارضه پای دیابتی، سفارش ­های زیر را جدی بگیرید:

- هر روز پس از فعالیتهای روزانه، پاهایتان را معاینه کنید و به دنبال زخم، قرمزی، تاول، سوراخ و خراشیدگی باشید. برای این کار می توانید از آینه کمک بگیرید یا از کسی بخواهید که این کار را برایتان انجام دهد.

- هر روز پس از فعالیت، پاهایتان را با آب ولرم و صابون ملایم بشویید. صابون های قوی امکان دارد سبب خوردگی پوست پایتان شود.

- پیش از گذاشتن پاهایتان در داخل آب، دمای آنرا اندازه بگیرید. پای شما نمی تواند به خوبی گذشته، داغ بودن آب را متوجه شود و امکان دارد بسوزید. سوختگی هم یکی از دلایل زمینه ای پای دیابتی است.

- پاهایتان را آرام و کامل خشک کنید. خشک بودن بین انگشتان پا خیلی مهم می باشد چون عفونت در جای مرطوب بیشتر به وجود می آید.

- دیابت سبب خشکی و شکنندگی پوست می ­شود. بنابراین پس از شست وشو و استحمام حتما پوست دست و پای خویش را با یک لوسیون نرمال یا روغن معمولی چرب کنید. اما بین انگشتان شما به هیچ وجه نباید چرب شود.

- پاهای شما به غیر از معاینه توسط خودتان، باید حداقل سالی دوبار بوسیله ی یک پزشک هم معاینه شود تا هم اعصاب پا بررسی شوند، هم آسیب­ هایی که امکان دارد شما متوجهش نشده باشید.

- هر روز ورزش کنید. ورزش روزانه سبب بهبود گردش خون می­ شود.

- پاهایتان را به صورت ضرب دری روی هم قرار ندهید. چونکه جلوی گردش طبیعی خون را می ­گیرد.

- به مدت طولانی در یک وضعیت ثابت نایستید چون جلوی گردش خون به کف پایتان را می­ گیرید.

- یاد بگیرید چطور ناخن هایتان را بگیرید که انگشتان ­تان زخم نشود. پیش از گرفتن ناخن، انگشتان پایتان را در آب ولرم بگذارید تا ناخن ها نرم شوند. ناخن­ ها را صاف بگیرید تا گوشه ­هایش داخل گوشت نشود.

- پمادهای آنتی بیوتیکی امکان دارد سبب زخم شدن پاهای شما شوند. مراقب استفاده از آنها باشد.

- مراقب استفاده از کیسه آب گرم و جوراب های برقی باشید. امکان دارد موقع استفاده از آنها پاهایتان بسوزد و آگاه نشوید. سواحل شنی داغ هم برای شما خطرناکند.

- سیگار نکشید. سیگار سبب کاهش گردش خون در پایان اندام ها می ­شود و زمینه را برای تشکیل پای دیابتی مهیا می ­کند.

- همیشه کفش بپوشید؛ به خصوص اگر بینایی­ تان افت کرده و حس پاهایتان تضعیف شده است. اما هر کفشی را نخرید و نپوشید.

- ترجیحا کفش طبی یا ورزشی بپوشید. بیشتر کفش­ های رسمی، پاشنه بلند و مدل دار فشار زیادی به پایتان وارد می­ کنند و زمینه ساز زخم و پای دیابتی می­ شوند.

- این جمله که «بپوشید، بعدا جا باز می ­کند» را باور نکنید. کفش باید کاملا مناسب پاهایتان باشد، نه تنگ، نه گشاد؛ راحتِ راحت.

- پس از پنج ساعت پوشیدن کفش، آنرا از پایتان خارج کنید تا هم نقاط تحت فشار پا هوایی بخورند، هم گردش خون آن باردیگر برقرار شود.

- حتی در اتاق تلاش کنید پابرهنه راه نروید. یک خار کوچک داخل فرش، یک تکه نان خشک شده یا هرچیز دیگری می ­تواند خیلی آسان سبب زخم شدن پایتان شود. اما برای مدت طولانی دمپایی نپوشید. صندل، دمپایی لاانگشتی و دمپایی جلو باز هم نپوشید.

- جوراب­ های کشی و ورزشی محکمی که روی پایتان جا می اندازد نپوشید. جوراب­ های تمیز، نخی و خشک بپوشید. جوراب های نایلونی امکان دارد سبب حساسیت و زخم شوند.

- شب­ها اگر احساس سردی در پنجه پا می­ کنید، جوراب گرم بپوشید. در هوای سرد هم همین­طور.





منبع:

1401/11/13
16:15:50
5.0 / 5
709
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
آزمایشگاه رادین