رییس سازمان غذا و دارو اعلام كرد

تولید واکسن mRNA ایرانی بزودی

تولید واکسن mRNA ایرانی بزودی

آزمایشگاه رادین: به گزارش آزمایشگاه رادین، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تولید نود و نه درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور، در عین حال از آمادگی صادرات واکسن های ایرانی کرونا آگاهی داد و اظهار داشت: به زودی واکسن mRNA ایرانی به تولید خواهد رسید.


به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از ایسنا، دکتر سید حیدر محمدی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، اظهار داشت: امسال برای نخستین بار ما شاهد رشد تولید بودیم و میزان تولید داروهای داخلی از نظر عددی به ۹۹ درصد و میزان تولید ریالی به ۸۷ درصد رسیده است. امیدواریم این عدد ثابت بماند و حتی بتوانیم آنرا ارتقاء دهیم. یک درصد بازار دارو که باقی مانده است، داروهایی هستند که مصرف آنها مربوط به بیماران نادر است که جزو اقلامی هستند که به میزان محدود و قیمت بالا وارد می شوند که می توان دراین زمینه به داروهای بیماران اس ام آی و داروهای آنزیمی اشاره کرد؛ این داروها را از شرکت های محدودی که در دنیا تولید می شوند، تامین می نماییم.
وی افزود: ما تکنولوژی تولید ۱۰۰ درصد داروهای مورد نیازمان را داریم. حالا تقریباً سبد بزرگی از داروهای بیولوژیک را تولید و صادر می نماییم. همین طور هفت واکسن کرونا را در چهار پلت فرم ساخته ایم و با واکسن های ایرانی کرونا، واکسیناسیون مردم کامل شد و حتی آمادگی صادرات داریم.
محمدی اظهار داشت: در تلاش هستیم در تولید انسولین خودکفا شویم و هم اکنون دو تولیدکننده داریم و سه تولید کننده هم در راه نهایی تولید هستند و امیدواریم بتوانیم بخش بزرگی از انسولین های قلمی مورد نیاز کشور را در سال آینده بوسیله تولید داخل تامین نماییم.
رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: ۹۶ درصد داروهای بیولوژیک مصرفی و ۷۹ درصد واکسن های مصرفی تولید داخل است و به زودی واکسن mRNA ایرانی به تولید خواهد رسید.
محمدی اظهار داشت: ما در دولت سیزدهم آلبومین و آی وی ای جی را بومی سازی کردیم و بتازگی مصرف این دارو برای ناباروری هم زیاد شده است و با تولید داخل و واردات، میزان مورد نیاز را تامین کردیم و در هفته اخیر داروی مورد نیاز برای سکته قلبی و داروهایی برای سرطان رونمایی کردیم و به زودی یک دارو برای درمان یک مشکل مغزی نادر در کودکان رونمایی خواهد شد.
وی از اصالت سنجی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی آگاهی داد و اظهار داشت: اصالت سنجی گامی به سمت ایجاد شفافیت و نظارت است.
محمدی با بیان اینکه ارز ترجیحی در زمینه تجهیزات و ملزومات پزشکی و شیرخشک به قوت خود باقیست، افزود: به جهت اینکه این اقلام از زنجیره خارج نشوند، شناسه گذاری آنها را شروع کردیم و کنترل اصالت شان صورت می گیرد. برنامه ریزی شده تا آخر سال همه تجهیزات و ملزومات مصرفی را مشمول استعلام اصالت در مراکز درمانی نماییم که کار بزرگی است.
محمدی با اشاره به اینکه بازمهندسی سیاست ها را داشتیم و با این کار قیمت های خیلی از تجهیزات وارداتی کاهش یافت، اظهار داشت: در زمینه تجهیزات پزشکی، کاهش ۳۰ درصدی میانگین قیمت ارزی تجهیزات پزشکی را شاهد بودیم. البته باتوجه به افزایش قیمت های جهانی شاید اینها خیلی دیده نشوند.
وی اظهار داشت: در عین حال با اقدامات انجام شده به صادرکننده ونتیلاتور تبدیل گشته ایم و ماشین دیالیز را در کشور برای نخستین بار تولید می شود.
وی همین طور از تولید بیش از ۳۰ درصد ماده موثره دارو در داخل کشور خبر داد و اظهار داشت: قسمتی از مواد اولیه پیش ساز وارداتی است. البته بزودی جهش خوبی در تولید مواد اولیه دارو خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات بزرگ در دولت سیزدهم، اصلاح سیاست های ارزی بود، اظهار داشت: یکی از چالش هایی که در سالیان گذشته در زمینه سلامت می دیدیم، چالش تامین ارزی ترجیحی مرغوب و انتقال آنها بود که با شجاعتی که در مسئولان اجرائی دولت بود، اجرا شد و در ۲۳ تیر امسال ارز اقلام دارویی برداشته شد و الان معضلی به نام ارز ترجیحی را در دارو نداریم و قاچاق معکوس ما تا حد زیادی کم شده است. البته نه این که صفر شده باشد، اما در حد صفر کم شده است.
وی اضافه کرد: تنها مشکلی که حالا در زمینه تامین دارو دارین، مشکل نقدینگی است که با دستورات رییس جمهور در حوزه اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد تومان از منابع عمومی کشور و ۵۰۰۰ میلیارد تومان از محل صادرات گاز مایع و ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی وزارت بهداشت که مقرر است این ۱۰ هزار میلیارد تومان با دستور رییس جمهور به حوزه سلامت اختصاص یابد و بخش زیادی از مشکلاتمان حل می شود.
محمدی با اشاره به اینکه یکی از تکالیف ما در زمینه صنایع غذایی، حفظ سلامت غذا برای جامعه است، اظهار داشت: شاید خیلی از کشورها، با وجود تامین مناسب غذا نتوانستند ایمنی و سلامت غذا را تامین کنند. یکی از افتخارات ما در جمهوری اسلامی این است که در سه بخش واردات مواد اولیه غذایی، در بازار عرضه صنایع غذایی و محصولات کشاورزی و در صادرات آنها، آزمایش ها و پایش های لازم را انجام می دهیم. میزان آلاینده های موجود را در فراورده های غذایی و کشاورزی اندازه گیری کرده و اگر مشکلی داشته باشد، اجازه واردات یا صادرات داده نمی شود.
وی افزود: در عین حال فعلا روی برخی از محصولات به شکل نمونه بررسی انجام می دهیم و ۷ کالای پرمصرف مان در کالاهای اساسی مشمول این آزمایشات بودند و سال آینده امیدواریم بتوانیم تعداد را افزایش دهیم. در عین حال نیاز به افزایش زیرساخت ها و اختصاص اعتبارات لازم وجود دارد. امیدواریم مجلس شورای اسلامی کمک نماید تا اعتبارات مربوط به تجهیز و توسعه ازمایشگاه ها و مراکز پایش غذا را بالا برند. در ایام آینده از ۱۷۰۰۰ MRL که به مفهوم حداکثر میزان مجاز آلاینده ها در محصولات کشاورزی و غذایی است، رونمایی می نماییم.
محمدی با اشاره به اینکه روز گذشته شروع تولید نان کامل را در ۱۷ نانوایی در شیراز داشتیم، اظهار داشت: امیدواریم همه نانوایی های ما در کشور به این سمت روند که نان کامل که حاوی سبوس و جوانه گندم در کنار سایر ویتامین ها در نان است، تولید شود. امیدواریم مردم به سمت مصرف نان کامل روند که بسیار مفیدست.
وی اظهار داشت: یکی از راهکارهای ما در پیش گیری از بیماریهای گوارشی، اصلاح الگوی مصرف غذا در جامعه است. در زمینه مکمل های دارویی به خودکفایی کامل و تولید کامل رسیدیم و وارداتی دراین زمینه نداریم. در زمینه طب سنتی و فراورده های گیاهی، ۲۰۰ درصد از افق ۱۴۰۲ پیشی گرفتیم و شرایط خوبی برای تولید داریم. بیش از ۶۰۰۰ IRC در این عرصه داشتیم که تولید شده است. در زمینه فراورده های آرایشی و بهداشتی یکی از معضلات ما قاچاق این محصولات بود. در کنار تولید، میزان نیاز ما شاید به کفایت در بازار وجود نداشت که منجر به ورود قاچاق این فراورده ها می شد. قسمتی از مبادی غیرقانونی و بخشی همراه مسافرین یا بصورت کولبری وارد می شود. سفارش می نماییم که مردم از این اقلام مصرف نکنند. پیشنهاد کردیم که با کمک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مجوز واردات بالک فراورده های آرایشی و بهداشتی صادر شود تا بصورت تحت لیسانس تولید شود؛ چونکه یکی از راه های پیش گیری از قاچاق دسترسی به این اقلام در کشور است.
محمدی در پاسخ به سوالی درباره ی وضعیت تامین مواد اولیه دارویی، اظهار داشت: در حوزه مواد اولیه دارویی بیش از ۳۰ درصد از نیازمان را در داخل بطور کامل ساخته و بخشی را با صورت نیمه کامل تولید می نماییم. بخشی هم بوسیله واردات تامین می شود. به هر حال یک بخش تولید مواد اولیه دارویی مربوط به تکنولوژی آن و بخشی هم مربوط به، بصرفه بودن آنست. ما در همسایگی هند و چین هستیم که بزرگترین تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی در دنیا هستند. خیلی از برندهای معروف دنیا از این دو کشور مواد اولیه تامین می کنند و رقابت با آنها دشوار است. خوشبختانه تولیدکنندگان ما دارند با تمام توان به این سمت حرکت می کنند که مواد اولیه مورد نیازمان را تولید کنند. افق خوبی را برای ۱۴۰۲ در حوزه تولید مواد اولیه گذاشتیم و فکر می کنم جهش خوبی داشته باشیم. در عین حال در تولید بسته بندی به خودکفایی رسیدیم.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره ی وضعیت بودجه ای دارویاری، اظهار داشت: در اعتبارات مربوط به اصلاح سیاست های ارزی، عددی که در بودجه بسته شده بود، پاسخگوی نیاز ما نبود. نیازی که داریم برمبنای کار کارشناسی که انجام شده بود، حداقل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان اعتبار بود که به ۶۹ هزار میلیارد تومان کم شد. با مذاکراتی که با مجلس شورای اسلامی داشتیم قول دادند که با همکاری نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، این عدد را اصلاح نماییم و خوش بینیم به این که اصلاح گردد. اگر اصلاح نشود، شرایط دشوار می شود. امکان تعدیل هم در سال آینده حداکثر تا ۱۰ درصد است. انتظارمان از نمایندگان کمیسیون تلفیق این است که همان ۱۰۵ همت (هزار میلیارد تومان) را مصوب کنند تا در دارو و تجهیزات به مشکل نخوریم و بتوانیم سال آینده را با حداقل مشکل سپری نماییم.
محمدی درباره ی وضعیت قیمت گذاری ها و تامین ارز تجهیزات پزشکی، اظهار داشت: ما امروز در حوزه تجهیزات پزشکی مشکل حادی نداریم. البته نمی گویم که همه تجهیزات را به اندازه شش ماه نیازمان موجود است، اما در زمینه تجهیزات، کالایی نداریم که مردم نیاز داشته باشند، اما در کشور نباشد. در زمینه سمعک مدتی مشکل داشتیم که با واردات موازی تامین شد.
وی اشاره کرد: جایی که مشکل ایجاد می شود، گاهی ناشی از انحصار است که می تواند مشکل ایجاد کند؛ بطوریکه برخی اقلام را تولیدکننده خارجی به یک نفر انحصاری نماینده داده و به کس دیگری هم نمی دهد. در این موارد برای تامین مذاکره می نماییم، اما برخی اساتید در مراکز درمانی اصرار بر مصرف برند خاصی دارند، حال طرف خارجی هم می گوید من فقط به نماینده ام کالا را می دهم که در این موارد اگر نماینده تامین کافی را انجام دهد، کار را پیش می بریم، در غیر این صورت بصورت واردات موازی مجوز می دهیم که تامین گردد.
رییس سازمان غذا و دارو اشاره کرد: خط قرمز ما این است که در تامین اقلام دارویی، تجهیزات و شیر خشک، کسی بخواهد با انحصار برایمان خطر بوجود آورد و این اجازه را نمی دهیم. حتی اگر لازم باشد در حوزه اقلامی که تولید داخلی دارند، اما کفایت تولید ندارند، واردات انجام می دهیم. خط قرمزمان تامین این اقلام برای مردم است. اگر جایی تولیدکننده قصور داشته باشد، اجازه نمی دهیم تامین اقلام به مشکل بخوریم.
وی افزود: درمورد قیمت گذاری قانون مقررات امور پزشکی مصوب ۱۳۳۴ صراحت دارد که قیمت گذاری با وزارت بهداشت است. برای اینکه تجهیزات پزشکی کالایی درمانی است و باید در اختیار مردم باشد و نمی توانیم قیمت گذاری آنها را آزاد بگذاریم. باتوجه به این که بزرگترین خریدار خدمت آنها هم خود دولت می باشد. از طرفی کل این تجهیزات ارز ترجیحی دریافت می کنند. بدین سبب در چند بخش داریم به تجهیزات پزشکی یارانه می دهیم؛ هم در ارز ترجیحی هم در پوشش بیمه ای و بدین سبب باید قیمت گذاری صورت گیرد. قیمت گذاری هم بسیار منطقی است. برخی از این دوستان در سالیان گذشته قیمت های بالایی می گفتند که باتوجه با بررسی قیمت جهانی، شاهد بودیم که قیمت هایشان بالاست. اعلام کردیم که قیمت را پایین آورند. آنهایی که موافقت نکردند، مجوز واردات کالای ارزان تر را ارائه دادیم. اگر جایی مشکل داشته باشند، بررسی می نماییم و قیمت مشمول را اختصاص می دهیم.
وی اظهار داشت: در عین حال ارز ترجیحی تخصیصی مورد نیاز برای تجهیزات پزشکی حدود ۱.۵ میلیارد دلار است که اگر کامل تامین گردد، به مشکل نمی خوریم که البته گاهی به یک میلیارد هم کم شده است. در عین حال برنامه حذف ارز ترجیحی را داشتیم، اما باتوجه به مشکل نقدینگی در دارو، تازمانیکه تضمینی از طرف مراکز تامین اعتبار نباشد، این کار را انجام نمی دهیم.
محمدی درباره ی تغییرات قیمت گذاری دارو پس از دارویاری، اظهار داشت: وقتی دارویی مشمول ارز است، قیمتش برمبنای ارز مشخص است و پس از دارویاری قیمت برمبنای ارز نیمایی داده شد. تعدادی از دوستان پذیرفته و تمکین کردند، اما برخی اعتراض کردند. ما در مقام رگولاتوری مجبوریم منطقی برخورد نماییم. درخواست های اصلاح قیمت منطقی را بررسی کردیم و به آنها قیمت دادیم، اما یکسری ها مانند آنتی بیوتیک سازان اعلام نمودند با این قیمت تولید نمی نماییم. ما بررسی کردیم و در مواردی که منطقی نبود، آیا باید اجازه دهیم که تولید را تعطیل کنند؟. خیر باید واردات انجام دهیم. چند مرحله با اینها مذاکره شد اما در حق سیستم سلامت کوتاهی و بی انصافی کردند. درست نیست در زمینه ای که با سلامت مردم ارتباط دارد، به علت قیمت تولید را متوقف نماییم. البته که بوسیله مراجع قضایی معرفی گشتند. شرکت های متخلف به مراجع قضایی عرضه شدند و با یکسری از آنها برخورد شده و با کسانیکه احتکار کردند، برخورد می شود.
وی اشاره کرد: ما در این عرصه تعارف نداریم. البته بخش بزرگی هم همکاری کردند. قیمت گذاری ما کاملا منطقی بود. الان هم سیاست ما همین است و اگر کسی با ادله منطقی اعلام نماید که قیمت من زیان ده است، بررسی نموده و قیمت می دهیم. اگر هم کسی غیرمنطقی اعتراض کند، به او هشدار می دهیم.
وی درباره ی وضعیت تامین دارو در سال آینده نیز اظهار داشت: برای تامین در سال آینده، دید مثبتی دارم و ان شاءالله افق روشنی داریم. سال آینده را سال خوبی می بینم. اگر اعتباراتمان درست تامین گردد و اگر در زمینه تامین ارز به مشکل نخوریم، اساسا افق روشنی است. در زمینه پلاسما، انسولین و... تولیدات خوبی داریم و اگر اتفاق خاصی نیفتد و بودجه و ارز چالشی برایمان ایجاد نکنند، سال آینده خوب خواهد بود. ما استدعا می نماییم با حوزه سلامت شوخی نکنیم. برای اینکه سلامت شوخی بردار نیست و برای همه جامعه است.
وی درباره ی میزان تحقق بودجه دارویاری در امسال، اظهار داشت: ۷۳ هزار میلیارد تومان مصوب قانون بودجه برای دارویاری بود. باتوجه به این که اول سال هنوز ارز نیمایی نشده بود، چهار ماه اول سال در زمینه دارو، ارز ترجیحی دریافت کردیم. بطور کلی دو میلیارد دلار برای ما مصوب شد که ارز ترجیحی دریافت نماییم که ۱.۵ میلیارد آنرا تامین و قسمتی از آن هم اختصاص یافته مابقی هم درحال اختصاص است که اهتمام می نماییم مابقی را برای شیرخشک و تجهیزات دریافت نماییم. این دو میلیارد تقریباً به لحاظ ریالی ۴۰ هزار میلیارد تومان می شود و ۳۳ هزار میلیارد تومان می ماند که ۷۰۰۰ هزارتای آنرا بانک مرکزی اختصاص داده و حدود ۵.۵ تا ۶ هزار میلیاردش به بیمه ها وصول شده و الباقی را باید سازمان هدفمندی پرداخت کند. باقی آن هم استدعا داشتیم که پرداخت گردد که با دستور ریاست جمهور در حال انجام می باشد. امیدواریم تا آخر سال بتوانیم این اعتبارات را تامین نماییم که گرفتار مشکل نشویم.
محمدی درباره ی وضعیت مصرف سرم نیز اظهار داشت: در حوزه سرم ما دی ماه به ۲۱ میلیون تامین رسیدیم. حسب گزارشاتی که در نسخه الکترونیک داشتیم، در بخش بیمه ای بیشترین قلمی که تجویز شده، سدیم کلراید است که مصرفش بسیار زیاد است. از مردم می خواهیم فقط در موارد نیاز که از طرف پزشک تجویز می شود از سرم استفاده کنند. مقداری مصرف غیرمنطقی سرم را در کشور شاهدیم از همکاران پزشک هم می خواهیم که مصرف را مقداری مدیریت کنند. مصرف سرم آزاد را هم داریم. بخشی هم ممکنست ناشی از نشتی باشد.
محمدی درباره ی وضعیت داروهای زیست فناوری نیز اظهار داشت: در زمینه داروهای زیست فناوری رشد خوبی داشته ایم. شرکت های دانش بنیان نیز با حمایت هایی که از آنها صورت می گیرد، با سرعت خوبی پیش می روند. امسال شش فرآورده را تولید کردیم. ما هم فرایندها را تسهیل می نماییم.
وی اشاره کرد: در حوزه اصلاح سیاست های ارزی اگر به مشکل نقدینگی نمی خوردیم، کمبودهایمان باید زیر یک درصد می شد که نرم جهانی است. حالا ۴ درصد بازارمان گرفتار کمبود است. هر کمبودی که در رابطه با ارز ترجیحی بود، رفع شده، اما یکسری کمبودها به علت نقدینگی به وجود آمده است.
وی اظهار داشت: اگر اعتبار مورد نیاز شرکتها تامین گردد، مشکل کمبودهای دارویی رفع می شود.



5.0 / <5
711
1401/11/18
10:37:38
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , بیمه , پزشك
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
آزمایشگاه رادین