سیرابی منبع پروتئین کم کالری

سیرابی منبع پروتئین کم کالری

به گزارش آزمایشگاه رادین، خوزستان رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به فواید سیرابی اظهار داشت: بدن انسان برای فرآیندهای حیاتی مانند ارتباطات سلولی، تعادل مایعات، عملکرد سیستم ایمنی و تعمیر و نگهداری بافت به پروتئین نیاز دارد و یکی از خواص سیرابی، داشتن مقادیر زیادی از پروتئین است.



مهنوش صاحبدل در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: سیرابی و شیردان آستر داخلی معده حیوانات نشخوارکننده مانند گاو و گوسفند است که بافت جویدنی دارد؛ این گوشت، طعمی خنثی دارد و به آسانی می تواند طعم سایر موادی که با آن پخته می شود را به خود بگیرد. البته بعضی می گویند که طعم سیرابی و شیردان کمی شبیه به جگر است اما بافت غلیظ تر و جویدنی دارد.

وی اضافه کرد: در صورتیکه این ماده غذایی در مدت دو سه ساعت پخته شود، بافت آن به آرامی آغاز به نرم شدن می کند و بنا بر این اغلب در غذاهایی که مدت زمان طولانی تری نیاز به پخته شدن دارند، مانند سوپ و خورش، یافت می شود.

ارزش غذایی و فواید سیرابی

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به ارزش غذایی سیرابی اظهار داشت: سیرابی سرشار از پروتئین، سلنیوم، ویتامین B۱۲و روی است. یکی دیگر از فواید سیرابی کالری کم آن است؛ بطوریکه ۱۰۰ گرم سیرابی و شیردان پخته شده، ۹۴ کالری دارد بدین سبب مصرف این غذا به سبب کالری پایین و داشتن مواد مغذی مختلف، در رژیم غذایی سفارش می شود.

وی بیان کرد: بدن انسان برای فرآیندهای حیاتی مانند ارتباطات سلولی، تعادل مایعات، عملکرد سیستم ایمنی و تعمیر و نگهداری بافت به پروتئین نیاز دارد و یکی از خواص سیرابی، داشتن مقادیر زیادی از پروتئین است.

صاحبدل اضافه کرد: سرابی منبع غنی سلنیوم است؛ یکی از فواید سیرابی، تامین حدود ۱۷ درصد از سلنیوم مورد نیاز بدن انسان در طول روز است. سلنیوم یک ماده معدنی کلیدی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن برای مساعدت با خنثی کردن رادیکال های آزاد و محافظت در مقابل لطمه سلولی و بیماریهای مزمن عمل می کند.

وی افزود: پایین بودن میزان سلنیوم در بدن با کاهش عملکرد ایمنی و زوال شناختی مرتبط می باشد. افزایش مصرف سلنیوم نیز بطور بالقوه می تواند به پیش گیری از مشکلات تولید مثل، بیماری خودایمنی تیروئید و حتی انواع خاصی از سرطان کمک نماید.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: یکی از فواید سیرابی، داشتن مقادیر فراوانی از ویتامین B۱۲ است که به پیش گیری از کم خونی کمک می نماید.

وی با اشاره به خواص سیرابی برای لاغری عنوان کرد: خوردن غذاهای سرشار از پروتئین می تواند به کنترل اشتها و کنترل وزن کمک نماید. سیرابی و شیردان در مقایسه با سایر منابع پروتئین حیوانی، کالری و چربی کمی دارند. مطالعات نشان داده اند که مصرف غذاهایی با پروتئین بالا در طول فرآیند کاهش وزن می تواند در کاهش اشتها تاثیر زیادی داشته باشد.

صاحبدل بیان کرد: یکی از خواص سیرابی، تامین حدود ۱.۵ میلی گرم روی در هر وعده است. بدن برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم، لخته شدن خون، تولید مثل، عملکرد تیروئید و انسولین، بینایی سالم و حس بویایی و چشایی مناسب، به روی نیاز دارد. روی ممکنست خطر مبتلاشدن به بیماریهای قلبی و سرطان را نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان و محافظ سلول ها در مقابل لطمه رادیکال های آزاد، کم کند.

مواردی که در مصرف سیرابی باید به آن توجه کرد

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: یکی از مضرات سیرابی و شیردان در مقایسه با سایر قطعات گوشت، کلسترول بالای آن است؛ یک وعده از این غذا می تواند تا ۱۰۸ میلی گرم کلسترول داشته باشد که حدود یک سوم کلسترول مورد نیاز کلی سفارش شده در روز است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مضرات سیرابی و شیردان، سفتی آن در صورت درست پخته نشدن و سختی جویدن آنست. کمبود چربی که سبب می شود این گوشت، منبع پروتئین کم کالری بسیار خوبی باشد، پخت آنرا سخت و بافت آنرا لاستیکی می کند. جویدن این غذا برای کسانی که دندان مصنوعی یا دندان های حساس دارند، ممکنست مشکلاتی بوجود آورد.

صاحبدل اضافه کرد: برای تهیه سیرابی و ایجاد طعم مطلوب، بطور معمول از نمک زیادی برای پخت آن استفاده می شود و این یکی از مضرات سیرابی و شیردان شمرده می شود بنا بر این مصرف این غذا به افرادی که فشار خون بالا دارند، سفارش نمی شود.




1402/02/05
11:22:07
5.0 / 5
344
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
آزمایشگاه رادین