در گفت وگو با آزمایشگاه رادین تشریح شد

نتایج بررسی های دوره ای سلامت دانش آموزان

نتایج بررسی های دوره ای سلامت دانش آموزان

آزمایشگاه رادین: به گزارش آزمایشگاه رادین، سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در تشریح برنامه های بررسی های دوره ای سلامت دانش آموزان اظهار داشت: پنج درصد از دانش آموزان اختلالات عیوب انکساری، 0.7 درصد دانش آموزان اختلالات شنوایی، پنج درصد اختلال عضلانی و اسکلتی، 16 درصد اضافه وزن و هشت درصد چاقی دارند.


دکتر صابر جباری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این که ۱۶ میلیون جمعیت دانش آموزی در حدود ۱۱۲ هزار مدرسه در کشور حضور دارند، اظهار داشت: این افراد نسل آینده ما هستند و هر آنچه در حوزه سبک زندگی سالم به آنها آموزش دهیم در آینده در ازدواج بهنگام و فرزندآوری بموقع آنها موثر خواهد بود و آنها هستند که آینده کشور را رقم خواهند زد.
ارزیابی دوره ای دانش آموزان در ۳ پایه تحصیلی او با اشاره به ارزیابی های دوره ای که در مدارس به انجام می رسد، اظهار داشت: قسمتی از این ارزیابی ها در بدو ورود به مدرسه برای نوآموزان به انجام می رسد که بیشتر افراد با آن آشنایی کامل دارند، اما ارزیابی های سلامتی دوره ای در پایه های چهارم، هفتم و دهم نیز باردیگر تکرار می شود. این ارزیابی ها توسط پزشکان مراکز جامع خدمات سلامت و یا مراقبین سلامت پایگاه های سلامت به انجام می رسد.
وی درباره ی خدمات و بررسی هایی که در پایه های چهارم، هفتم و دهم ارائه می شود، توضیح داد: بررسی بینایی، شنوایی، سلامت پوست و مو، سلامت روانی و اجتماعی، معاینات قلب و عروق، معاینه ریه و مراقبت های عضلانی_اسکلتی به انجام می رسد.
وضعیت بروز مشکلات جسمی در دانش آموزان جباری درباره ی نتایج این ارزیابی های دوره ای، اظهار داشت: پنج درصد از دانش آموزان اختلالات عیوب انکساری، ۰.۷ درصد دانش آموزان اختلالات شنوایی، پنج درصد اختلال عضلانی و اسکلتی، ۱۶ درصد اضافه وزن و هشت درصد چاقی دارند. شناسایی به هنگام این اختلالات بسیار مهم است؛ برای اینکه تعدادی از این اختلالات در سطح یادگیری دانش آموز اثرگذار می باشد که باید در راستای رفع آنها اقدام نمود.
روند افزایشی چاقی و اضافه وزن در دانش آموزان وی با اشاره به روند افزایشی چاقی و اضافه وزن دانش آموزان، بیان کرد: این مشکل به شدت به سبک زندگی و نوع تغذیه وابسته است و اگر تدبیر نشود با مصرف بی رویه فست فودها و عدم تحرک این مشکل جدی تر خواهد شد و ممکنست در بزرگسالی مشکلاتی مانند کبد چرب، دیابت، پرفشاری خون و حتی ناباروری را به همراه داشته باشد؛ درحالی که با پیگیری موثر در سنین پایین می توان از بروز این دست بیماریهای غیرواگیر در سالیان بعد جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: البته مشکل چاقی و اضافه وزن تنها مخصوص این گروه سنی نیست و متاسفانه نیمی از افراد جامعه به درجاتی از چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند اما، این امر در کودک و نوجوان اهمیت بیشتری دارد؛ چونکه با آموزش و اصلاح سبک زندگی می توان زودتر جلوی مشکل را گرفت. به عنوان مثال اگر باهمکاری وزارت آموزش وپرورش موفق شویم که به ورزش و تحرک بدنی بیشتر تاکید نماییم، درصدی از مشکلات کاهش پیدا می کند.
ثبت بررسی های دوره ای در پرونده الکترونیک دانش آموز سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، افزود: بعد از انجام بررسی های دوره ای تمام موارد در پرونده الکترونیک دانش آموز به ثبت می رسد و اگر مشکلی وجود داشته باشد به والدین هم اطلاع رسانی می شود. در صورتیکه این اطلاعات هم ذیل سامانه ارجاع به سطوح بالاتر انتقال یابد آن وقت خانواده می تواند با هزینه کمتری به مداوای فرزند خود بپردازد.
اختلال در تکامل اجتماعی، سوغات کرونا برای دانش آموزان او با اشاره به لطمه های کرونا بر دانش آموزان، اظهار داشت: کرونا و خانه نشین شدن دانش آموزان مشکلاتی را رقم زد؛ همچون این که سبب کاهش سطح ارتباطات اجتماعی آنها شد و در حقیقت رشد و تکامل اجتماعی از نظر روانشناختی با کمی اختلال همراه باشد. از طرف دیگر چون بخش زیادی از این افراد در کلانشهرها ساکن اند و زندگی آپارتمانی را تجربه می کنند مدام در خانه بودند و فعالیت فیزیکی و تحرک دانش آموز به حداقل رسید.
وی ادامه داد: در وهله سوم شخصیت نوجوان در این سنین در حال شکل گیری است و حضور بیش از اندازه در خانه ممکن بود به شکل گیری بحث و جدل میان دانش آموز و خانواده اش منجر شود. در نهایت نیز مهارت مقابله با استرس و اضطراب هم در آنها کم شد. برای مقابله با این مشکلات دستورالعمل هایی تدوین و به مدارس ابلاغ گردید و در عین حال وبینارهای آموزشی نیز برای معلمین و مسئولین مدارس انجام شد.
نظارت بر تغذیه دانش آموزان با افزایش فرهنگسازی جباری درباره ی نظارت بر بوفه مدارس و تاثیر آن بر ترویج تغذیه سالم در دانش آموزان، اشاره کرد: بخش بهداشت محیط وزارت بهداشت بر بوفه مدارس نظارت می کند اما تعدادی از این بوفه ها وضعیت مناسبی ندارند. بنظر می رسد اغلب دانش آموزان تغذیه خودرا از منزل به مدرسه می آورند و لازم است دراین زمینه با آموزش و تغییر نگرش به این سبک تغذیه ای را به وجود آوریم. یعنی بطورمثال دانش آموز لقمه نان و پنیر، میوه، نخودچی و کشمش، خرما، شیر و... با خود به مدرسه بیاورد و خانواده به سرعت به سمت تهیه خوراکی بسته بندی آماده نرود.
وی ادامه داد: از طرف دیگر علت فروش محصولاتی با ارزش غذایی کمتر در بوفه مدارس وجود تقاضا است؛ البته این به مدلول عدم نظارت بر بوفه ها نیست؛ اما اگر بتوان کاری کرد که تقاضای این نوع خوراکی ها وجود نداشته باشد، مهم تر است.
او با اشاره به ادغام برنامه طب ایرانی در نظام شبکه، اظهار داشت: خیلی از موارد تغذیه مناسب در زمینه طب ایرانی معرفی شده است که می تواند در فهرست فروش بوفه ها قرار گیرد. در واقع اگر دانش آموز را از مصرف برخی خوراکی ها منع می نماییم باید خوراکی جایگزین سالم به او معرفی نماییم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بسته حمایتی تغذیه ای به دانش آموزان مناطق محروم ارائه می شود یا خیر؟، اظهار داشت: در یک برنامه مشترک میان وزارت بهداشت و بنیاد مستضعفان بسته حمایتی به مادران حامله و شیرده و کودکانِ تا پنج سال ارائه می شود اما متاسفانه درباره ی مدارس مناطق محروم بسته ای نداشته ایم.
توقف ۷ ساله اجرای برنامه "شیرمدرسه" وی با اشاره به متوقف شدن برنامه شیرمدرسه، بیان کرد: متاسفانه از سال ۱۳۹۵ تا حالا این برنامه در مدارس اجرا نشده است و ما تلاش هایی داشته ایم که بودجه این امر مهم برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شود.




منبع:

1402/02/10
12:06:36
5.0 / 5
350
تگهای خبر: آموزش , استرس , بهداشت , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
آزمایشگاه رادین