تفاوت غمگین بودن و افسردگی چیست؟

تفاوت غمگین بودن و افسردگی چیست؟

آزمایشگاه رادین: به گزارش آزمایشگاه رادین، متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، اظهار داشت: برخلاف افسردگی که پایدار و طولانی تر است، غم و اندوه موقتی و گذراست.


به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از ایسنا، دکتر مهدیه گلستانی درباره ی تفاوت های غم و اندوه با افسردگی توضیحاتی داد و اظهار داشت: توانایی تشخیص تفاوت بین غم و اندوه عادی و افسردگی ممکنست شما را تشویق کند که دست به کار شوید و بدنبال منابعی برای بهبود خلق و خوی خود باشید.
وی ادامه داد: غم و اندوه یک حالت عاطفی است که با احساس ناراحتی و خلق و خوی بد مشخص می شود و یکی از احساسات اساسی انسان به حساب می آید؛ این احساس یک واکنش طبیعی به موقعیت هایی است که ناراحت کننده، دردناک یا ناامید کننده هستند. گاهی اوقات این احساسات می توانند شدیدتر باشند، در صورتیکه در موارد دیگر ممکنست نسبتا خفیف درک شوند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اشاره کرد: اگر از علامت های تبدیل غم واندوه به افسردگی آگاه باشید و چنانچه متوجه شدید این نشانه ها به مدت دو هفته یا بیشتر بر زندگی شما تاثیر داشته باید کمک حرفه ای بگیرید.
وی ادامه داد: اگر حالت غمگین، مضطرب یا اصطلاحا خالی بودن مداوم، احساس ناامیدی یا بدبینی، احساس گناه، بی ارزشی و درماندگی، از دست دادن علاقه یا لذت به سرگرمی ها و کارهایی که زمانی از آنها لذت می بردید، همچون رابطه جنسی، کاهش انرژی، خستگی، مشکل در تمرکز، بی خوابی، بیدار شدن بامداد زود یا پرخوابی، از دست دادن اشتها، کاهش وزن و یا پرخوری و یا افزایش وزن، افکار مرگ یا خودکشی حتی مبادرت به خودکشی، بی قراری و تحریک پذیری، علامت های فیزیکی مداوم که به درمان پاسخ نمی دهند مانند سردرد، اختلالات گوارشی و درد مزمن را تجربه کردید، ممکنست تمایل داشته باشید که فقط آنرا سخت کنید و صبر کنید تا از بین برود، با این وجود، هر چه زودتر این علایم را تشخیص دهید، زودتر می توانید کمک بگیرید و وضعیت خود راتغییر دهید.
چه زمانی از پزشک کمک بگیریم؟ وی اشاره کرد: اگر برخی (یا چند مورد) از علامت های بالا را تجربه کردید، بدانید تنها نیستید. چنانچه بیش از چند هفته است که نشانه های غم و اندوه یا افسردگی را تجربه کرده اید، برای تعیین علت و اقداماتی که می توانید در مورد آن انجام دهید، با پزشک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات احساس افسردگی نتیجه مبتلاشدن به اختلالات مربوط به روان نیست. برای مثال ممکنست یک وضعیت پزشکی مانند کم کاری تیروئید باشد که می تواند موجب علایم افسردگی شود، هنگامی که پزشک شما علل بالقوه پزشکی را رد کرد، می تواند گزینه های دیگری را برای افسردگی شما عرضه نماید یا شما را به روانپزشک یا درمانگری ارجاع دهد که می تواند به شما کمک نماید.
وی با اعلان اینکه متخصصان از تعدادی تکنیک برای تعیین این که آیا آن چه شما احساس می کنید غم و اندوه یا افسردگی طبیعی است، استفاده می نمایند، اضافه کرد: این مهارتها بطور معمول شامل پرسیدن سوال یا تکمیل پرسشنامه در مورد نوع علامت هایی است که تجربه می کنید، مدت زمانی است که آنها را احساس کرده اید و شدت آنها چقدر است. پزشک شما همین طور می خواهد در مورد زندگی شما و تاثیری که این نشانه ها بر توانایی شما برای عملکرد در خانه، محل کار، دانشگاه یا مدرسه داشته اید، بیشتر بداند.
اگر دارویی مصرف می کنید، پزشک را باخبر کنید این متخصص روانپزشکی با اعلان اینکه پزشک شما همین طور ممکنست یک معاینه فیزیکی انجام دهد، اشاره کرد: به خاطر داشته باشید که در مورد هر دارو یا مکملی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید؛ برای اینکه برخی داروها نیز می توانند احساس افسردگی را تشدید کنند.
وی با اشاره به این که برخی از عوامل می توانند در ایجاد افسردگی نقش داشته باشند، افزود: تعدادی از عوامل خطر افسردگی شامل سابقه خانوادگی بیماری روانی، مصرف مواد مخدر، سابقه مبتلاشدن به سایر اختلالات روان، سیستم حمایت اجتماعی ضعیف، تجربه یک تروما، شرایط سلامت مزمن، عزت نفس ضعیف، رویدادهای استرس زای زندگی و ترومای دوران کودکی است که می توانند از عوامل زمینه ساز افسردگی باشند.
او درباره ی درمان های متداول افسردگی نیز توضیح داد: افسردگی بطور معمول با بهره گیری از داروهایی به نام داروهای ضد افسردگی یا بوسیله روان درمانی درمان می شود. بطور معمول بهترین رویکرد درمانی تلفیقی از دارو درمانی و روان درمانی است.
گلستانی افزود: شناخت درمانی، درمانی مفید برای مبتلایان به افسردگی است؛ این نوع درمان به افراد می آموزد که فکرهای منفی خودرا در نظر بگیرند و الگوهای مثبت تری راجایگزین آن کنند؛ این مفیدست برای اینکه افکار ما و آن چه به خود می گوییم بر روحیه و انگیزه ما تاثیر می گذارد.
کنترل تمام ابعاد افسردگی امکان پذیر است؟ وی اشاره کرد: اگر مرتبا چیزهای منفی بگوییم درحال ایجاد یک محیط روانی در رابطه با افسردگی هستیم. از طرف دیگر، مثبت اندیشی موجب ایجاد احساسات مثبت می شود و در صورتیکه کنترل همه جنبه های افسردگی امکان پذیر نیست، این یکی از جنبه هایی است که ما بر آن قدرت داریم.
گلستانی اشاره کرد: ممکنست پزشک تغییراتی را در شیوه زندگی به شما سفارش کند که می تواند به شما در مقابله با علامت ها کمک نماید، انجام کارهایی مانند ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ارتباط با عزیزان می تواند به شما در مدیریت شرایط کمک نماید.
احساسات خودرا انکار نکنید متخصص روانپزشکی سفارش کرد: در بحران ها، تروما و یا سوگ عزیزان به خودتان اجازه غمگین بودن بدهید انکار چنین احساساتی ممکنست بیشتر شما را تحت فشار قرار دهد؛ اگر احساس غم و ناراحتی دارید، هیچ گاه مقاومت نکنید.
وی افزود: درباره ی احساسات خود فکر کنید یا آنها را بنویسید؛ بطورمثال آیا به سبب از دست دادن یا یک اتفاق ناخوشایند ناراحت هستید؟ بطور معمول کشف علت غم و اندوه ساده نیست، اما درک دلیل غمگینی و بررسی آن احساسات می تواند به شما کمک نماید احساس بهتری داشته باشید. قدم زدن در هوای تازه، تماس با دوستان نزدیک یا اعضای خانواده و کمی خلوت سفارش دیگر برای بهبود شرایط است.
با خودتان مهربان تر باشید وی به افرادی که شرایط تلخی از غم و اندوه را تجربه می کنند، اظهار داشت: با خودتان کمی مهربان تر باشید، این کار ممکنست شامل یک حمام کردن، مطالعه کتاب، مشاهده یک کمدی مورد علاقه، چرت زدن یا خوردن غذای محبوب تان باشد.
گلستانی افزود: به یاد داشته باشید که غم و اندوه می تواند ناشی از تغییری باشد که انتظارش را نداشتید یا می تواند نشان دهنده نیاز به تغییر در زندگی شما باشد، تغییر بطور معمول استرس زا، اما برای رشد ضرورت دارد. اگر به سبب نیاز به تغییر چیزی ناراحت هستید، به مراحلی فکر کنید که می توانید برای شادتر کردن زندگی خود تغییر دهید.
غم و اندوه معمولی در بیشتر اوقات موقتی است بگفته این متخصص روانپزشکی، یافتن راه هایی برای غلبه بر غم و اندوه یا افسردگی می تواند شما را به حالت عادی بازگرداند؛ در صورتیکه غم و اندوه معمولی در بیشتر اوقات موقتی است و اغلب با اصلاح سبک زندگی قابل تسکین است.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی در خاتمه اشاره کرد: اگر علامت های غم یا افسردگی شما بیش از دو هفته بطول بیانجامد، باید با پزشک خود مشورت کنید و از درمان های حمایتی برای بهبود اوضاع استفاده کنید.




منبع:

1402/04/06
12:00:43
5.0 / 5
389
تگهای خبر: استرس , امداد , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
آزمایشگاه رادین