از مصرف این کربوهیدرات ها دوری کنید

از مصرف این کربوهیدرات ها دوری کنید

آزمایشگاه رادین: کربوهیدرات ها می توانند قسمتی از یک رژیم غذایی سالم باشند، اما برای حفظ سلامت بدن باید مصرف تعدادی از آنها را در رژیم غذایی روزانه خود محدود کنید. به عنوان مثال، بدن به کربوهیدرات های موجود در نوشابه نیازی ندارد، در صورتیکه کربوهیدرات های موجود در میوه یا حبوبات برای بدن مفید هستند و فواید بسیاری دارند.



الهه جعفرزاده: کربوهیدرات ها اَشکال مختلفی دارند و بعنوان منبع اصلی تامین انرژی برای سیستم عصبی به شمار می آیند. کربوهیدرات هایی که عموماً ناسالم تلقی می شوند، به شکل قندهای افزودنی هستند. مواردی مانند شکر سفید، سیروپ ها، شربت ها و سایر شیرین کننده هایی که به غذاها اضافه می شوند، اغلب ناسالم هستند.

تحقیقات مختلف بارها مضرات رژیم غذایی قندی را برشمارده اند؛ که افزایش تری گلیسیرید خون، قند خون بالا و فشار خون بالا تنها بعضی از عوارض رژیم های غذایی غنی از قند است. انجمن قلب آمریکا (AHA) سفارش می کند که زنان مصرف قند خودرا به ۲۵ گرم در روز محدود کنند و مردان بیش از ۳۶ گرم قند در روز مصرف نکنند.

هم چنین باید غذاهایی مصرف کنید که در کنار کربوهیدرات، حاوی فیبر باشند. فیبر به پروسه هضم کمک می نماید و احساس سیری را زیاد می کند. هنگام انتخاب کربوهیدرات در رژیم غذایی خود، به دنبال گزینه هایی باشید که قند افزودنی ندارند یا دست کم میزان آن ناچیز است.

اگر قصد دارید تابع یک رژیم غذایی سالم باشید، از مصرف این ۹ کربوهیدرات ناسالم دوری کنید یا مصرف آنها را به حداقل برسانید:



۱) قهوه های شیرین

یک فنجان قهوه سیاه ساده کالری بسیار کمی دارد و فاقد قند است. اما قهوه هایی چون کارامل ماکیاتو که حاوی طعم دهنده ها و سیروپ های شیرین هستند، قند زیادی در خود دارند. اگر تمایل به نوشیدن قهوه شیرین دارید، اهتمام کنید قهوه خودرا با استویا (نوعی گیاه شیرین) شیرین کنید. ترجیحاً بجای شکر از شیر برای کاهش اسیدیته آن استفاده کنید؛ یک لاته شیرین نشده، یک قهوه سالم تر و گزینه ای عالی برای تامین پروتئین بدون قند است.





۲) ماست طعم دار

ماست ساده منبع خوبی از مواد مغذی مهم مانند کلسیم، پروتئین و پروبیوتیک است، در حالیکه ماست طعم دار سرشار از شکر افزودنی است. هرچند این ویژگی، فواید کلی ماست را نفی نمی کند، اما آنرا به گزینه ای کمتر ایده آل تبدیل می کند. بجای مصرف ماست طعم دار و فرآوری شده، ماست ساده بخرید و با افزودن میوه های تازه به آن، طعم دلخواهتان را با کمترین ضرر بسازید.







۳) کیک و شیرینی

کیک و کلوچه های تجاری و بسته بندی شده اغلب دارای قند افزودنی و خیلی از آنها سرشار از چربی هستند. همین موضوع موجب می شود این خوراکی ها منبع ناسالم کربوهیدرات باشند و ضروری است آنها را در رژیم غذایی خود محدود کنید. اهتمام کنید خودتان در خانه با استفاده از آرد گندم کامل و عسل (به جای شکر)، کیک درست کنید، برای دریافت فیبر نیز می توانید مقداری هویج به آن اضافه کنید.





۴) نان سفید

در بیشتر نان های سفید، فیبر یا پروتئین زیادی یافت نمی شود و حتی امکان دارد دارای قند افزودنی نیز باشند. در عوض غلات کامل معمولا محتوای فیبر و پروتئین بالاتری دارند و حاوی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین های B هستند. اهتمام کنید نان سبوس دار را جایگزین نان هایی کنید که با آرد سفید تهیه می شوند.





۵) کمپوت میوه

میوه های کنسرو شده یکی دیگر از منابع قند افزودنی هستند و بعضاً بیش از ۲۰ گرم شکر را در خود دارند. این خوراکی در مقایسه با میوه طبیعی و تازه، فیبر بسیار کمی دارد. اگر تمایل به مصرف شیرینی جات دارید، میوه تازه بهترین گزینه است.





۶) آبمیوه صنعتی

یکی دیگر از انواع کربوهیدرات ناسالم، آبمیوه های غیرطبیعی هستند که اکثرا با حجم فراوانی از قند و شکر تهیه می شوند. این نوشیدنی ها هیچ تأثیری در ایجاد حس سیری ندارند و حتی امکان دارد موجب افت قند خون شوند. اگر نوشیدن آبِ میوه ها را ترجیح می دهید، بهتر است خودتان در خانه دست به کار شوید و میوه های مورد علاقه تان را آبگیری کنید.





۷) بستنی

بستنی علاوه بر کالری زیادی که دارد، حاوی قند افزوده و چربی اشباع شده است. یک وعده بستنی امکان دارد بیش از ۲۰۰ کالری داشته باشد. بجای مصرف بستنی، اهتمام کنید از میوه های یخ زده استفاده کنید که یک خوراکی طبیعی شیرین و خنک است.





۸) مربا

مرباها معمولا منبع قند مضاعف هستند. بااینکه این مواد غذایی با میوه ساخته می شوند، اما نسبت قند مصنوعی موجود در آنها بیشتر از قند طبیعی میوه است. از آنجائیکه مربا مقدار زیادی قند در خود دارد، ضروریست بیماران دیابتی از مصرف این خوراکی پرهیز کنند.



۹) شکلات و آب نبات

آب نبات یک منبع غنی از قند است و شاید یکی از مضرترین و بدترین منابع کربوهیدرات باشد. آب نبات ها و شکلات های قندی، علاوه بر حجم بالای قندی که دارند، حاوی چربی اشباع شده و کالری زیادی نیز هستند. علاوه بر این، آب نبات فاقد فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است و همین موضوع نشان داده است که این خوراکی هیچ فایده ای برای بدن ندارد و حتی امکان دارد سبب بروز بیماری های چون دیابت شود.





بیشتر بخوانید:
۷ نکته ای که در مورد کربوهیدرات ها نمی دانستید/ این مواد غذایی کربوهیدرات دارند بیماران مبتلا به دیابت این میوه ها را بخورند ناسالم ترین خوراکیهای جهان را بشناسید ۶ میان وعده سالم برای مبتلایان به دیابت؛ افزایش حس سیری بدون بالا بردن قند خون منبع: eatthis ۴۷۲۳۲

1402/08/10
15:00:36
5.0 / 5
320
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
آزمایشگاه رادین