10 ماده غذایی موثر بر افزایش سرعت سوخت و ساز بدن

10 ماده غذایی موثر بر افزایش سرعت سوخت و ساز بدن

آزمایشگاه رادین: به گزارش آزمایشگاه رادین، ایسنا نوشت: «متابولیسم» فرآیندی است که طی آن غذا تبدیل به انرژی می شود و بدین ترتیب کالری سوزانده می شود. با افزایش متابولیسم، وزن اضافی بدن از دست رفته و خطر مبتلا شدن به چاقی و مشکلات در رابطه با آن کاسته می شود.



هر چند اقداماتی نظیر تحرک بدنی هم به افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کالری سوزی کمک می نماید، اما برخی غذاها هم حاوی مواد مغذی خاصی هستند که سوخت و ساز بدن را می افزایند.

بهترین انتخابهای غذایی برای افزایش سوخت و ساز بدن شامل موارد زیر است:

_ تخم مرغ: سرشار از پروتئین است. یک عدد تخم مرغ بزرگ پخته شده حاوی ۶.۵ گرم پروتئین است و برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند، یک انتخاب غذایی عالی به حساب می آید. پروتئین یکی از موثرترین مواد مغذی برای افزایش سوخت و ساز بدن است چونکه برای هضم آن بدن باید انرژی بیشتری نسبت به چربی ها و کربوهیدرات ها مصرف کند.

_ دانه های کتان: این دانه ها حاوی پروتئین، ویتامین ها و سایر مواد مغذی مهم هستند. مصرف دانه های کتان سبب افزایش متابولیسم شده و خطر مبتلا شدن به سندرم متابولیک را می کاهد. سندرم متابولیک گروهی از عوامل خطر شامل چربی دور کمر، چاقی شکمی، فشارخون بالا، دیابت، تری گلیسیرید بالا است که با هم رخ می دهند و خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی، سکته و دیابت را می افزایند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، تحقیقات نشان می دهد که بذر کتان و مواد مغذی موجود در آن امکان دارد به درمان یا محافظت در مقابل آرتروز، بیماری های خود ایمنی، سرطان، بیماری قلب و عروقی، دیابت، اختلالات عصبی و پوکی استخوان کمک نماید.

_ عدس: مصرف این گزینه غذایی هم خطر مبتلا شدن به سندرم متابولیک را می کاهد. عدس همینطور امکان دارد سوخت و ساز بدن را افزایش دهد چونکه سرشار از پروتئین است. عدس همینطور حاوی مقادیر خوبی فیبر برای تغذیه باکتری های مفید در روده است.

_ فلفل های چیلی: این نوع فلفل ها به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کنند؛ چون حاوی ترکیبی به نام کپسایسین هستند. این ترکیب با افزایش سرعت سوزاندن چربی و کاهش اشتها، می تواند در مدیریت وزن هم نقش داشته باشد. کپسایسین همینطور امکان دارد سبب کاهش درد و التهاب شود. این ترکیب امکان دارد به درمان شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و آلزایمر کمک نماید.

_ زنجبیل: اضافه کردن زنجبیل به وعده های غذایی می تواند درجه حرارت بدن و میزان متابولیسم را افزایش داده و به کنترل اشتها کمک نماید. زنجبیل همینطور خاصیت ضد التهابی دارد و امکان دارد به کاهش حالت تهوع در دوران حاملگی و پس از شیمی درمانی کمک نماید.

_ چای سبز: چای سبز امکان دارد متابولیسم چربی را هم در استراحت و هم در هنگام ورزش افزایش دهد. سایر مزایای سلامتی چای سبز شامل اثرات ضد التهابی، خاصیت آنتی اکسیدانی، فعالیت ضد میکروبی و اثرات ضد سرطانی است.

_ قهوه: قهوه به علت داشتن کافئین می تواند متابولیسم را تحریک کند. فراموش نکنید که قهوه بدون کافئین همان فواید افزایش متابولیسم را ندارد. همچنین، اضافه کردن خامه یا شکر سبب افزایش کالری آن می شود و آنرا تبدیل به یک نوشیدنی مضر می کند.

_ آجیل برزیلی: آجیل برزیلی یکی از غنی ترین منابع سلنیوم است؛ ماده معدنی که برای متابولیسم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری می باشد. این نوع آجیل همینطور حاوی پروتئین و چربی های سالم می باشد. سلنیوم بخصوص برای غده تیروئید مهم می باشد، غده ای که عملکرد سوخت و ساز بدن را تنظیم و چندین هورمون حیاتی تولید می کند. با این وجود باید از خوردن بیش از اندازه این نوع آجیل خودداری کرد، چونکه می تواند سبب مسمومیت با سلنیوم شود.

_ کلم بروکلی: کلم بروکلی حاوی ماده ای به نام گلوکورافانین است. گلوکورافانین به افزایش متابولیسم، کاهش سطح چربی خون و کاهش خطر مبتلا شدن به خیلی از بیماری های در رابطه با سن کمک می نماید.

_ سبزیجات سبز تیره و برگدار: اسفناج، کلم و سایر سبزیجات تیره رنگ هم امکان دارد به علت وجود آهن سبب افزایش متابولیسم شوند. آهن ماده معدنی اساسی برای متابولیسم، رشد و نمو است. این سبزیجات منبع آهن غیر حیوانی هستند. تلاش کنید سبزیجات برگ دار را با ویتامین سی مصرف کنید تا میزان جذب آهن آنها بیشتر شود. خیلی از سبزیجات برگ دار هم مقادیر خوبی از منیزیم هستند، ماده معدنی دیگری که سبب بهبود سوخت و ساز بدن می شود.
بیشتر بخوانید: یک سوال مهم ؛ اگر هر روز پنیر بخوریم چه اتفاقی برایمان می افتد؟
۴۷۲۳۶



منبع:

1402/09/02
10:38:15
5.0 / 5
227
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آزمایشگاه رادین