توضیح صداوسیما در پی انتقاد معاون وزیر بهداشت از محتوای غیرعلمی تبلیغات یک دمنوش لاغری

توضیح صداوسیما در پی انتقاد معاون وزیر بهداشت از محتوای غیرعلمی تبلیغات یک دمنوش لاغری

آزمایشگاه رادین: در پی نامه معاون وزارت بهداشت به رئیس صداسیما و انتقاد از تبلیغات غیرعلمی و گمراه کننده دمنوش لاغری روابط عمومی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران توضیحاتی ارائه کرد.


به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از ایسنا، وزارت بهداشت همیشه درباره ی تبلیغات کالاهای مضر سلامت هشدار داده است اما آن چه انتقاد و تذکر اخیر دکتر رییسی را با موارد قبلی متمایز می کند، هشدار درباره ی «محتوای غیرعلمی تبلیغات» هست فارغ از کیفیت یا مجوز کالا.
معاون وزیر بهداشت در این نامه محتوای تبلیغات کالای مذکور را گمراه کننده و غیرعلمی عنوان می کند که می تواند سلامت شهروندان را به مخاطره بیندازد و همین طور بر این نکته تأکید دارد که ساز و کارهای لازم جهت بررسی علمی و کارشناسی محصولات تبلیغ شده در رسانه ملی تدوین و اجرا شود تا اعتماد عمومی نسبت به سلامت و صداقت برنامه های پخش شده حفظ گردد.»
روابط عمومی صدا و سیما نیز در جواب این نامه جوابیه ای در ۵ سرفصل داده است که در پی می آید:
۱. تعهد به قانون بعنوان فصل الخطاب
سازمان صدا و سیما بعنوان رسانه ملی، خودرا موظف و متعهد به رعایت کامل قوانین و مقررات جاری کشور می داند. واحد بازرگانی این سازمان، قبل از پذیرش و پخش هرگونه آگهی در رابطه با حوزه های سلامت محور، مکلف به استعلام و دریافت مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذی صلاح، خصوصاً سازمان غذا و دارو بعنوان نهاد تخصصی و رسمی کشور، می باشد. پخش هر آگهی، منوط به ارایه این مستندات توسط شرکت متقاضی است.
۲. معرفی سند کلیدی: پروانه ساخت از وزارت بهداشت
در مورد مورد اخیر که منجر به مکاتبه مذکور شده است، به اطلاع می رساند آگهی در ارتباط با محصولی است که دارای پروانه بهداشتی ساخت رسمی به شماره ۴۷/۱۵۵۹۷، صادر شده از طرف معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان (از نهادهای زیرمجموعه وزارت بهداشت) می باشد. این مجوز، بعد از بررسی های کارشناسی و علمی همان وزارت خانه، به تولیدکننده اجازه داده تا محصول خودرا به شکل قانونی تولید و در بازار کشور عرضه نماید.
۳. طرح یک پرسش بنیادین از متولیان سلامت کشور:
اینک این پرسش جدی برای این سازمان و افکار عمومی مطرح است که چطور میتوان نهاد رسانه ملی را به علت پخش آگهی محصولی مورد انتقاد قرار داد که تولید و عرضه آن توسط زیرمجموعه همان وزارت خانه، قانونی و مجاز شمرده شده است؟ آیا منطقی است که یک بخش از وزارت بهداشت محصولی را بعد از ارزیابی های تخصصی تأیید و برای آن مجوز صادر کند و بخش دیگری از همان وزارت خانه، آنرا «فاقد پشتوانه علمی» و تبلیغ آنرا «اغواکننده» بنامد؟ این تضاد آشکار در سیاستگذاری و اجرا، بالاتر از همه به اعتبار نهادهای نظارتی و اعتماد عمومی لطمه می زند.
۴. لزوم تفکیک «محتوای تبلیغ» از «اصل مجوز»:
بدیهی است که تعهد به محتوای پروانه ساخت که صراحتاً «درج هرگونه ادعای درمانی» را منع کرده، هم برای تولیدکننده و هم برای این سازمان بعنوان بستر تبلیغاتی، لازم الاجراست. سازمان صدا و سیما دارای کمیته های نظارتی دقیقی برای رصد محتوای آگهی هاست. چنانچه مصداق یا مصادیقی از محتوای تبلیغاتی، این بند قانونی را نقض کرده باشد، انتظار میرفت که آن وزارت خانه محترم، طبق روال قانونی و از راه کمیته های نظارتی مشترک، موارد را جهت بررسی و اصلاح به این سازمان منعکس می نمود؛ نه آنکه با صدور یک نامه کلی، اصل همکاری مبتنی بر مجوزهای رسمی را زیر سؤال ببرد.
۵. دعوت به هماهنگی و شفافیت:
در پایان، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر مسئولیت اجتماعی خود در برابر سلامت مردم، از وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقاضا دارد که با رفع ناهماهنگی های درون سازمانی، یک رویه واحد، شفاف و قابل اتکا را برای تمامی کنشگران این حوزه تبیین نماید تا از بروز چنین تضادهایی که منجر به سردرگمی مردم و تضعیف اعتبار نهادهای رسمی می شود، در آینده جلوگیری به عمل آید. رسانه ملی آماده است تا همچون گذشته، در چهارچوب قانون و بر مبنای مجوزهای معتبر صادر شده از طرف نهادهای مسئول، به وظایف خود عمل نماید.»
به اجمال، به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از ایسنا، وزارت بهداشت همیشه در رابطه با ی تبلیغات کالاهای مضر سلامت اخطار داده است اما آنچه انتقاد و تذکر اخیر دکتر رییسی را با موارد قبلی متمایز می کند، اخطار در رابطه با ی محتوای غیرعلمی تبلیغات هست فارغ از کیفیت یا مجوز کالا. پخش هر آگهی، منوط به ارائه این مستندات توسط شرکت متقاضی است. آیا منطقی است که یک بخش از وزارت بهداشت محصولی را پس از ارزیابی های تخصصی تأیید و برای آن مجوز صادر کند و بخش دیگری از همان وزارت خانه، آن را فاقد پشتوانه علمی و تبلیغ آن را اغواکننده بنامد؟

منبع:

5.0 / 5
7
1404/09/14
12:08:58
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , پزشك , پزشكی
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
لینک دوستان آزمایشگاه رادین
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

آزمایشگاه رادین