رئیس جمعیت هلال احمر:

برنامه های هلال احمر در حوزه تاب آوری صرفا آموزش همگانی نیست

برنامه های هلال احمر در حوزه تاب آوری صرفا آموزش همگانی نیست

به گزارش آزمایشگاه رادین رئیس جمعیت هلال احمر اظهار داشت: برنامه های این جمعیت در حوزه تاب آوری از راه مشارکت داوطلبانه صرفاً در آموزش همگانی خلاصه نمی گردد.


کریم همتی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سؤال که هلال احمر چه برنامه های داوطلبانه ای را برای تاب آوری جامعه در دستور کار دارد، عنوان کرد: جمعیت هلال احمر مطابق با اصول هفتگانه نهضت جهانی و همینطور اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی، نهادی است که فعالیتهای خویش را بر مبنای مشارکت داوطلبانه مردم به انجام می رساند، ازاین رو با تعداد قابل توجهی از اعضا و داوطلبان که از اقشار و گروههای سنی مختلف هستند در ارتباط مداوم است.
وی افزود: از طرفی به باعث قانون وظیفه آموزش همگانی با هدف افزایش آمادگی و تاب آوری در جامعه برای مواجهه با حوادث و سوانح به جمعیت هلال احمر سپرده شده و این امر هم باعث افزایش ارتباط مداوم جمعیت با عموم مردم شده است.
رئیس جمعیت هلال احمر توضیح داد: این جمعیت از دو مسیر به افزایش تاب آوری در سطح جامعه کمک می نماید، اول آموزش اعضا که شامل امدادگران، نجاتگران، کانون های دانش آموزی و دانشجویی و نظایر آن و بعد از آن آموزش مستقیم عموم مردم در سطح جامعه است.
همتی افزود: بدیهی است که این افراد آموزش دیده ضمن آنکه خود بعنوان شهروندانی آماده به تحقق جامعه آماده کمک می کنند، با آگاه سازی اطرافیان خود باعث گسترش آموزه های فرهنگ آمادگی با هدف دستیابی به جامعه تاب آور می شوند، ازاین رو هریک از اعضای داوطلب یا فراگیران آموزش های همگانی به شکلی سفیران آمادگی و تاب آوری جمعیت در سطح جامعه هستند.
وی اظهار داشت: اجرای برنامه های مختلف که از آن جمله می توان به طرح خانه های هلال اشاره نمود هم تاب آوری را در اهداف خود دنبال می کنند، خانه های هلال، تقویت فرهنگ آمادگی و تاب آوری را تا سطح روستاها و دهستانها که معمولا در برنامه ریزی های اجتماعی کمتر مورد توجه قرار می گیرند، گسترش داده است.
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه برنامه های این جمعیت در حوزه تاب آوری از راه مشارکت داوطلبانه صرفاً در آموزش همگانی خلاصه نمی گردد، اظهار داشت: در حوزه افزایش تاب آوری، می توان دو مبحث آموزش همگانی و خانه های هلال را بعنوان دونمونه موفق و اثربخش از خدمات جمعیت هلال احمر برشمرد، گرچه برنامه های دیگری هم به صورت موردی یا مناسبتی توسط جمعیت هلال احمر با همین هدف در طول زمان به مرحله اجرا می رسد.
وی اضافه کرد: در شهریور سال جاری به ریاست جمهوری و ملت ایران قول دادیم که تا آخر دولت دوازدهم، تعداد خانه های هلال را به پنج هزار خانه افزایش دهیم که در دهه فجر سال جاری شاهد افتتاح صدها خانه هلال در کشور بودیم.
همتی اعلام نمود: تعداد خانه های راه اندازی شده تا آخر ۲۲ بهمن، بیشتر از ۴۱۰۰ خانه هلال بوده و پیشبینی می نماییم جشن راه اندازی پنج هزار خانه هلال را در اردیبهشت ۱۴۰۰ و همزمان با هفته هلال احمر برگزار نماییم.
وی اظهار داشت: با راه اندازی این تعداد خانه هلال در کشور و ارتقاء کیفی آنها، شاهد بهبود تاب آوری جامعه خواهیم بود و می توانیم امیدوار باشیم که در صورت رخ داد بلایای طبیعی، شاهد کاهش معنادارِ تلفات انسانی و صدمات مالی و مادی باشیم.
فعالیت در خانه های هلال جمعیت هلال احمر، کاملا داوطلب محور است و از هیچ اعتبارات دولتی جهت راه اندازی آن استفاده نمی گردد و جهت راه اندازی این خانه ها از اماکن عمومی، مساجد، مدارس و نظایر آن استفاده شده است.
ارتقای سطح آگاهی عمومی جامعه در برابرسوانح و فعالیتهای بشر دوستانه، افزایش آمادگی جوامع محلی در برابرسوانح، کاهش صدمه پذیری در مقابل سوانح با رویکرد تاب آوری، توسعه ظرفیت های داوطلبانه در جوامع محلی و مسئولیت های اجتماعی همچون اهداف فعالیت خانه های هلال است.
به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.
این اهداف عبارت از کوشش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و پشتیبانی از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.
جمعیت هلال احمر حالا در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، چهار معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، آموزش و پژوهش، پشتیبانی و منابع انسانی، معاونت امور بین الملل، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی عرضه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائرین عتبات عالیات است.
همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران هم با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می کند.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای نزدیک به یک قرن در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تاکنون در راه اهداف انسان دوستانه و اصول هفت گانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.




منبع:

0.0 / <5
1128
1399/12/04
13:51:55
تگهای خبر: آموزش , امداد , بهداشت , پزشك
X
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
آزمایشگاه رادین