۱۷ سفارش طب ایرانی برای فصل بهار

۱۷ سفارش طب ایرانی برای فصل بهار

به گزارش آزمایشگاه رادین از دیدگاه طب ایرانی هر فصل سال دارای مزاج خاصی است و بر همین مبنا لازم است در هر فصل سفارش ها و تدابیر خاصی برای حفظ سلامت و جلوگیری از بروز بیماری ها و یا به حداقل رساندن عوارض فصل به کار گیریم.


به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از ایسنا، از منظر طب ایرانی، فصل بهار زمانی است که انسان در سرزمین معتدل محتاج به پوشش زیاد به جهت سردی هوا و هم محتاج تهویه به علت گرمی هوا نباشد. مزاج فصل بهار گرم و مرطوب در حد اعتدال است و به علت اعتدال مزاج و لطافت، مقوی قوا، مناسب مزاج روح طبی و باعث تقویت آن می شود. بهار برای تمام سنین مناسب می باشد و در کهنسالان و افرادی که مزاج سرد و خشک دارند هم مناسب ترین فصل به منظور زندگی و سلامت است.
در بهار تولید خون در بدن افزایش می یابد و همین مساله امکان مبتلا شدن به برخی بیماری ها را زیاد می کند و باعث بیماری های خونریزی دهنده، ترک برداشتن رگ ها، پیدایش بزاق خون آلود و سرفه می شود. در این فصل گرمی هوا اخلاط موادی را که به علت سرمای زمستان و کاهش تعریق در بدن حبس شده اند، رقیق کرده و به حرکت در می آورد. اگر بدن نتواند این اخلاط را به صورت کامل دفع کند به سمت اندام های ضعیف مانند کشاله ران و زیر پوست و اطراف بدن جاری می شوند و سبب تولید امراض شایع در این فصل مانند دمل ها، ورم های چرکی، جوش ها، خارش و ورم های حلقی می شوند که اگر وارد مغز شده و به بطن های مغزی برسند باعث بروز صرع و سکته در افراد مستعد و دارای پیش زمینه می شود.
از طرفی اگر این مواد به مخاط بینی بریزد باعث زکام، گرفتگی صدا و سرفه می شوند. ریزش این مواد به مفاصل ورم های چرکی مفصلی و درد مفاصل را به دنبال دارد. شدت یافتن بیماری در بهار لزوما نشانه بدی نیست بلکه امکان دارد به علت آماده شدن مواد زائد بیماری زا برای دفع باشد. این اتفاق بخصوص در بدن کسانی که در زمستان به جهت پرخوری و کم حرکتی گرفتار افزایش اخلاط شده اند بیشتر نمود پیدا می کند.
تدابیر طب ایرانی برای گذر از فصل بهار
بنابر اعلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، برای کاهش مبتلا شدن به بیماری ها باید به نکات زیر توجه کنید:
_ بدن را از مواد و اخلاط فاسدی که در فصل زمستان در بدن تجمع کرده اند پاک کنید.
_ خونگیری ( رگ زدن یا حجامت) تنها با تشخیص پزشک متخصص
_ پرهیز از پرخوری و برهم خوری
_ خودداری از مصرف زیاد نوشیدنی های گرمی بخش و بسیار رطوبت آور
_ به حداقل رساندن مصرف غذاهای مولد خون همچون انواع گوشت بخصوص گوشت قرمز
_ از جنبش های بیش از اندازه بدنی خودداری کنید. ورزش های معتدل هر صبح قبل از صبحانه یا پیش از ظهر مفید می باشد.
_ از تنش های زیاد روانی مثل خشم و پرخاشگری پرهیز کنید چونکه به مزاج هوا کمک می نماید و عوارض آن را زیاد می کند.
_ از نوشیدنی ها و رب های فرونشاننده گرما مانند شربت ریواس، عرق کاسنی، شربت زرشک، غوره و رب غوره، شربت نارنج و لیمو و به لیمو استفاده کنید.
_ از مصرف مواد گرم، تلخ، تند، شور و تیز مانند تنقلات ( آجیل های شور، تخمه، گردو) و ادویه جات تند (فلفل، دارچین و زنجبیل) بپرهیزید.
_ لباس های لطیف و سبک بخصوص از جنس کتان بپوشید و از گرم شدن زیاد بدن بخصوص در خواب جلوگیری کنید.
_ از حمام بسیار گرم و استفاده طولانی از آب های معدنی گرم اجتناب کنید.
_ از مصرف آب با معده خالی و ناشتا خودداری کنید.
_ در صورتیکه گرفتار انواع آلرژی هستید از مصرف میوه های لطیف مثل خیار، هندوانه و طالبی که در بدن به سرعت گرفتار تغییرات نامطلوب می شوند، پرهیز کنید. البته استفاده از آب میوه های ذکر شده با کمی شکر برای کاهش حرارت منعی ندارد.
_ با استفاده از سوپ ها و آش های ساده با پایه برنج و سبزیجات مرسوم از بروز یبوست جلوگیری کنید.
_ از سیب و کاهو سکنجبین بعنوان میان وعده استفاده کنید.
_ در صورتیکه با خوردن میوه ای احساس سنگینی، خشکی دهان و پوست و حتی باد گلو زدن داشتید، دیگر آن میوه را مصرف نکنید.
_ مصرف سبزیجات مخصوص این فصل ( مانند ریواس و کنگر ) را از یاد نبرید.




منبع:

1400/01/10
10:48:26
5.0 / 5
216
تگهای خبر: بهداشت , بیماری , پزشك , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲