معاون سازمان امداد و نجات خبر داد:

توزیع بروشورهای آموزشی كرونا و مین بین اتباع خروجی افغان از مرز دوغارون

توزیع بروشورهای آموزشی كرونا و مین بین اتباع خروجی افغان از مرز دوغارون

به گزارش آزمایشگاه رادین سرپرست معاونت برنامه ریزی و آموزش های تخصصی سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر از تدوین و توزیع بروشورهای آموزشی با محتوای مشترك كرونا و مین بین مهاجران و اتباع خروجی افغان از مرز دوغارون (در فاصله 18 كیلومتری شهر تایباد استان خراسان رضوی) اطلاع داد.


حمیدرضا اسکاش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اضافه کرد: آموزش پیش آگاهی از خطرات مین و مواد منفجره نشده باقی مانده از جنگ جمعیت هلال احمر در مرز دوغارون فقط به مهاجران و اتباع خروجی افعانستانی که از این مرز خارج می شوند ارائه می شود و خروج آنها منوط به گذراندن این دوره و مهر نماینده جمعیت هلال احمر می باشد.
وی افزود: این آموزش ها در امتداد اهداف بشردوستانه و خیرخواهانه، جمعیت هلال احمر از سال ۱۳۸۴ تابحال با همکاری کمیته بین المللی صلیب سرخ و اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در مرز دوغارون تایباد در حال انجام می باشد.
سرپرست معاونت برنامه ریزی و آموزش های تخصصی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: یکی از بزرگترین ماموریت های سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، نگاه انسان دوستانه به کاهش خطرات مین و مواد منفجره باقیمانده از جنگ به دنبال تفاهمنامه دو جانبه بین کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان امداد و نجات هلال احمر است که با توجه به این که کشور افغانستان طی سالیان متمادی جنگ یکی از کشورهای آلوده به مین و موادمنفجر نشده می باشد جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مبادرت به برگزاری دوره های آموزش پیش آگاهی از خطرات مین در این مرز شرقی کشور در شهر تایباد استان خراسان رضوی کرده که ماحصل آن کاهش تلفات و مصدومیت ها ی مردم افغانستان از مین بوده است.
اسکاش اظهار داشت: برای تداوم آموزش های یاد شده و همکاری مشترک جمعیت هلال احمر ایران با کمیته بین المللی صلیب سرخ، تراکت های آموزشی آگاهی از خطرات مین و ویروس کرونا تهیه شده که در چارچوب پک بهداشتی به مهاجرینی که قصد عزیمت به کشورشان را دارند روزانه حداقل هزار بسته تجهیزات حفاظتی شامل ماسک، دستکش و ماده ضدعفونی و بروشور حاوی مطالب ایمنی درباب کرونا و مین با دو زبان فارسی و پشتو توسط مربیان مرکز آموزشی پیش آگاهی از خطرات مین و مواد منفجره نشده باقی مانده از جنگ در مرز دوغارون توزیع می شود.
وی با اعلان اینکه مرکز آموزشی پیش آگاهی از خطرات مین و مواد منفجره نشده باقی مانده از جنگ در مرز دوغارون با بیش از ۱۶ سال سابقه خدمت رسانی، اهتمام در کاهش آلام و لطمه های بشری با آگاهی رسانی به مهاجرین و اتباع افغانستانی است که قصد بازگشت به کشورشان را دارد، اظهار داشت: این مرکز تنها واحد آموزش آگاهی از خطرات مین در کشور است که کار آموزش اتباع خارجی را در سه بخش برادران، خواهران و کودکان به رایگان انجام می دهد و بطور میانگین روزانه بیش از هزار و ۱۸۵ نفر از خدمات این مرکز بهره مند می شوند.
کودکان، بیشترین لطمه دیدگان ناشی از انفجار مین در افغانستان
پیش از این نیز «حبیب خان زازای» مدیر بخش آگاهی از خطرات مین و کمک به قربانیان اداره انسجام تطهیر مین افغانستان، اعلام نموده بود: ماهانه ۸۰ تا ۱۴۰ نفر بر اثر برخورد با مین در این کشور کشته و یا مصدوم می شوند که ۶۵ درصد آنان را کودکان می سازند.
وی این مطلب را در مسافرت به تایباد و بازدید از مرکز آموزش های پیش آگاهی از خطرات مین در مرز دوغارون، در جلسه هم اندیشی کمیته بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر عنوان و افزوده بود: در زمان حاضر چهار ولایت افغانستان و ۲۵۷ شهر این کشور با انواع مین و بمب های منفجر نشده مواجهند.
مدیر بخش آگاهی از خطرات مین و کمک به قربانیان اداره انسجام تطهیر مین افغانستان ادامه داده بود: از مناطقی که در افغانستان، مین کاری و بمب گذاری شده، تنها دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر پاکسازی شده است.
زازای اظهار داشته بود: با گذشت چهار دهه از جنگ و حضور گروههای مختلف در این کشور، تابحال بیش از ۲۰ میلیون بمب و انواع مین در مناطق مختلف افغانستان منفجر شده است.
وی افزوده بود: جنوب، جنوب شرق، شرق، شمال و مرکز افغاستان خصوصاً شهر کابل از نقاطی از افغانستان هستند که نسبت به سایر نقاط در آنها بیشترین مواد منفجره کار گذاشته شده است.
مدیر بخش آگاهی از خطرات مین و کمک به قربانیان اداره انسجام تطهیر مین افغانستان با بیان این که بیشترین مین و بمب های منفجر نشده دست ساز است، اظهار کرده بود: ۲۰ درصد از افرادی که در این کشور با مواد منفجره برخورد می کنند کشته می شوند.
سالانه افزون بر یک میلیون نفر مسافر ایرانی و خارجی بوسیله گذرگاه رسمی دوغارون وارد دو کشور ایران و افغانستان می شوند.
مرز دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و شهر تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارند.



5.0 / <5
2527
1399/04/13
23:08:01
تگهای خبر: آموزش , امداد , بهداشت , حفاظت
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آزمایشگاه رادین