همزمان با سومین روز هفته هلال احمر انجام شد؛

افتتاح و بهره برداری از 5400 خانه هلال توسط معاون اول رئیس جمهوری

افتتاح و بهره برداری از 5400 خانه هلال توسط معاون اول رئیس جمهوری

آزمایشگاه رادین: 5400 خانه هلال در سراسر کشور و پروژه های امدادی به ارزش تقریبی 134 میلیارد تومان امروز (دوشنبه) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر افتتاح و بهره برداری شد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا در این مراسم همین طور ۲۷ دستگاه خودروی آمیکو به ارزش ۲۵ میلیارد تومان، ۱۱ پایگاه امداد و نجات و دو انبار امدادی به ارزش ۷۵ میلیارد تومان، ۲۰۰ ست تخصصی انفرادی به ارزش ۶ میلیارد تومان، اورهال دو بالگرد امدادی به ارزش هفت میلیارد تومان، ۱۶ دستگاه لیفتراک به ارزش ۱۵ میلیارد تومان، هشت سیستم ارتباطات رادیویی دیجیتال در استانها به ارزش دو میلیارد تومان، پنج دستگاه آمبولانس اهدایی از طرف جمعیت هلال احمر کویت، سه مورد سامانه نرم افزاری امدادی به ارزش دو میلیارد تومان و ۱۵۰ دستگاه اکسیژن ساز به ارزش ۲.۳ میلیارد تومان توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رونمایی، افتتاح و به بهره برداری رسید.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر نیز در آیین افتتاح خانه های هلال و لجستیک سازمان امداد و نجات، مردم محور بودن را مهم ترین عنصر در جمعیت هلال احمر دانست و بر حفظ این سرمایه بزرگ انسانی تاکید نمود.
وی ضمن قدردانی از حضور معاون اول رئیس جمهوری در این مراسم، به تبیین اندیشه اسلامی در کارهای داوطلبانه و خدمت به دیگری پرداخت.
معزی در این بخش از سخنان خود به تفاوت خدمت در جامعه اسلامی و سایر جوامع پرداخت و اضافه کرد: نهضت بین المللی صلیب سرخ یک نهضت بشردوستانه است که در راه خدمت به دیگران گام بر می دارد، جمعیت هلال احمر نیز در ایران اسلامی باتوجه به اصول هفتگانه و اهداف چهارگانه این نهضت در این راه حرکت می کند با این تفاوت که ما از پشتوانه غنی نگاه اسلامی نیز در این حوزه برخوردار هستیم.
نگاه ویژه اسلام به مساله خدمت به دیگری
نماینده رهبر معظم انقلاب با اعلان اینکه آیین مقدس اسلام نگاه و اعتقاد ویژه ای به مساله خدمت به دیگری دارد، اشاره کرد: این رویکرد و نگاه تا حدی است که ترقی و رشد مسلمان برآمده از نیت خالصانه وی در یاری به دیگری تعریف شده است. در مبانی دینی اسلام نیز بارها بر این مساله تاکید گردیده است که مسلمانان خدمتگزار یکدیگر هستند و باید در این راه تلاش کنند.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به تعدادی از اهداف نهضت صلیب سرخ اضافه کرد: هلال احمر اهدافی دارد که آرامش می بخشد به دل ها و جان های دردمند و سبب تسکین آلام بشری در عین حفظ کرامت و شخصیت بخشی به نیازمند می شود. این جمعیت در جهت حفظ سلامت معنوی و جسمی دیگری تلاش می کند و این تلاش در نزد خداوند متعال به قدری باارزش است که هر کس چنین کوششی انجام دهد، بهشت از آن اوست.
یک نهضت بشردوستانه در قالب یک نهاد مردمی
وی در بخش دیگری از سخنان خود مردم محور بودن را عنصر اساسی در جمعیت هلال احمر برشمرد و بر حفظ این عنصر اصرار کرد.
معزی با اعلان اینکه اهداف و اصول جمعیت هلال احمر مورد تایید و تاکید اسلام است، افزود: این مفاهیم ارزشی که برآمده و مورد تاکید دین مبین اسلام هم است، در قالب یک نهاد مردمی پدید آمده و باید از آن حفظ و حراست کرد.
بنا بگفته نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال احمر بعد از انقلاب تحولاتی در جمعیت هلال احمر شکل گرفت که یکی از آن ارتقا نقش مردم در این جمعیت بوده است.
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود اظهار داشت: تغییرات در جمعیت هلال احمر بعد از انقلاب، تنها محدود به تغییر نام از شیر و خورشید به هلال احمر نبود، بلکه این نهادمردمی همچون بسیاری دیگر از نهادها و ساختارها در کشور از سرشت مردمی بودن و مردم سالاری بهره مند شد.
توزیع نیم میلیون بسته معیشتی میان نیازمندان
رئیس جمعیت هلال احمر نیز در این مراسم اظهار داشت: ایرانیان باید افتخار کنند که پنج قرن پیش از میلاد مسیح در زمان وقوع جنگ ها به همه پزشکان دستور می دادند که همه مجروحان جنگی را مداوا کنند و این سنت حسنه امروز هم در کشور عزیز ما جاری و ساری است و جمعیت هلال احمر با تمام وجود در خدمت بشریت است.
کریم همتی به شیوع ویروس کرونا در کشور اشاره نمود و اضافه کرد: در سال ۹۸ همزمان با ورود کووید ۱۹ به ایران و همین طور شیوع آن در سراسر جهان، همکارانم در جمعیت هلال احمر، کارهای خوبی انجام دادند. شاید خاصیت های خوب هلال احمر بود که هر آنچه که داشت در طبق اخلاص برای خدمت به مردم ارائه کرد.
رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه از زمانی که کووید ۱۹ شیوع پیدا کرد، جمعیت هلال احمر در کنار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای خدمت به مردم در همه صحنه ها حضور داشت، اظهار نمود: خدمات هلال احمر از کنترل ورودی و خروجی شهرها در نوروز ۹۹ شروع شد. هلال احمری ها با اجرای طرح های گوناگون شامل آمران سلامت، نذر آب، نذر سلامت و با خادمان حسینی اقدامات گسترده ای را برای کمک به مردم در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام دادند.
همتی با اشاره به اینکه هر زمان از جمعیت هلال احمر درخواست برای انجام کاری شد، این جمعیت با جان و دل پای کار ایستاد، اشاره کرد: پس از آن که رئیس جمهوری موضوع معیشت مردم را مطرح نمود، هلال احمر پای کار حاضر شد و بیش از نیم میلیون بسته غذایی را تهیه و در سراسر کشور میان افراد نیازمند توزیع کرد. طرح شهید سلیمانی هم که با مشارکت ۲ نهاد دیگر در سراسر کشور انجام شد که جمعیت هلال احمر بعنوان یکی از سه ضلع آن وظایف محوله را انجام داد.
به گفته وی، همزمان با شیوع کرونا، سیل وآب گرفتگی های مختلفی در کشور صورت گرفت اما هیچ کدام موجب نشد که جمعیت هلال احمر کوتاهی کند و این جمعیت حوادث به وجود آمده را به خوبی مدیریت کرد.
رئیس جمعیت هلال احمر درباره کمک های این جمعیت در عرصه های بین المللی، اظهار داشت: حادثه ای در بیروت صورت گرفت که جمعیت هلال احمر بعنوان اولین کشور برای کمک اقدام نمود و در کمتر از ۲۴ ساعت بیمارستان صحرایی را برپا کرد.
همتی با اشاره به کمک های بشرودستانه جمعیت هلال احمر ایران به ۶ کشور مختلف اشاره نمود و اضافه کرد: به ۶ کشور دنیا کمک های بشردوستانه ارسال کردیم. حتی به کشورهای همسایه که درگیر جنگ بودند هم پیشنهاد ارسال محموله دادیم. این کمک ها بر طبق همکاریهای دو جانبه میان جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر انجام می شود و این خاصیت جمعیت های ملی است که هیچ تناسبی بین اهدا و دریافت کمک ها ندارد.
وی درباره دریافت کمک های نقدی، اشاره کرد: بیش از ۲۴۳۰ میلیارد ریال کمک های نقدی بین المللی کشورهای مختلف به هلال احمر بود. بعلاوه مردم نوعدوست ما هم علی رقم همه تنگناها ۲ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال کمک کردند که این کمک ها میان گروه های هدف توزیع شد.
کمک های دولت به هلال احمر برای شارژ انبارهای امدادی
رئیس جمعیت هلال احمر با اعلان اینکه دولت، کمک های خوبی به هلال احمر داشت، اظهار داشت: نیروهای آماده زیاد داریم و باید بنیه امدادی خودرا قوی می کردیم و انبارهای امدادی را بصورت جدی شارژ می کردیم. بنا بر این کمک های خوبی دولت به هلال احمر داشت، مجوز واردات ۹۰۰ خودرو خارجی عملیاتی، صادر شد و اقدامات مربوط به آن در حال انجام می باشد.
وی اضافه کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان از طرف سازمان برنامه و بودجه اختصاص پیدا کرد و به ما کمک شد. اما بیش از یک هزار میلیارد تومان برای شارژ انبارهای امدادی نیاز است. در ابتدای سال ۹۹، موجودی انبارها ۱۰ تا ۱۵ درصد بود اما هم اکنون این موجودی به حدود ۶۰ درصد رسیده است و امیدواریم شارژ انبارها باردیگر در سال ۱۴۰۰ اتفاق بیافتد؛ چونکه دغدغه ما به خاطر وقوع بحران ها است که نیاز داریم انبارها بصورت جدی شارژ شوند.
همتی با تاکید بر اینکه نیروهای امدادی هلال احمر بعد از وقوع یک حادثه در فاصله نیم تا یک ساعت بعد از وقوع آن وارد منطقه می شوند، اظهار داشت: ایده ایجاد خانه های هلال در سال ۹۴ مطرح شده بود که جنبه عملیاتی نیافت. اما این ایده در سال قبل دنبال شد و موفق به ایجاد ۵۴۰۰ خانه هلال در مناطق دور افتاده، محروم و صعب العبور شدیم که از این تعداد سه هزار مورد توسط رئیس جمهوری افتتاح شده و ۲۴۰۰ خانه هلال دیگر هم با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح می گردد. در حقیقت خانه های هلال یک جمعیت هلال احمر کوچک در مناطق محروم است.
وی با تاکید بر اینکه کارها در خانه های هلال بصورت داوطلبی انجام می شوند و این خانه ها بار مالی ندارد، افزود: صلیب سرخ اعلام نمود که تجهیز خانه های هلال را در اولویت کار خود قرار خواهد داد.
غربالگری ۴۰۰ هزار نفر در مبادی مرزی رسمی کشور
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر در ۲۸ مرز رسمی کشور غربالگری شدند، اشاره کرد: از این تعداد بیش از ۴۸هزار مورد پی سی آر و رپید تست انجام شده و تعدادی به نقاهتگاه ها منتقل شده اند.
به گفته همتی در هفته جاری و هفته های آتی جمعیت هلال احمر محموله واکسن کرونا را با همکاری بانک مرکزی، ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه وارد کشور می کند.
خانه های هلال، خود نوعی هلال احمر کوچک به شمار می روند که در سطح شهرها از طرف مردم، خیرین و نیکوکاران و با همکاری شهرداری ها، مساجد و اصناف و در سطح روستاها از طرف دهیاران، بخشداران و با مشارکت فرمانداری ها، شعب جمعیت هلال احمر تجهیز و مدیریت می شوند که با تشکیل این خانه ها تمام ظرفیت های خدمت رسانی جمعیت هلال احمر مبتنی بر نیاز هر منطقه احصا و به کار گرفته می شود.
به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از ایرنا، هر ساله هجدهم اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر گرامی داشته می شود به این امید که با رعایت اصول هفتگانه تعریف شده از طرف جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و اجرای مفاد حقوق بین المللی بشردوستانه ازسوی کشورهای مختلف به برقراری صلح و آرامش در جهان کمکی شده باشد.
نام جمعیت هلال احمر می تواند برای افراد مختلف جامعه تداعی کننده خدمات عام المنفعه و بشردوستانه باشد، عده ای آنرا سازمانی پیشرو و پاسخگو در ارائه خدمات اولیه امداد و نجات در حوادث و سوانح، بعضی ها آنرا تامین کننده داروهای خاص و داروخانه های ویژه و تک نسخه ای، گروهی ارائه دهنده خدمات توانبخشی و عده ای دیگر آن را سازمانی داوطلبانه و حمایتی می شناسند.
نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر یک شبکه بشردوستانه جهانی متشکل از ۸۰ میلیون نفر است که به افرادی که با مشکلات ناشی از بلایا، مخاصمه و مشکلات بهداشتی و اجتماعی مواجهند کمک می نماید.
بشردوستی، بی غرضی، بی طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، یگانگی و جهان شمولی اصول بنیادین هفتگانه چارچوب اخلاقی، عملیاتی و سازمانی کار نهضت صلیب سرخ و هلال احمر را می سازند که این اصول در بطن رویکرد نهضت برای کمک به مردم نیازمند در جریان مخاصمه مسلحانه، بلایای طبیعی و دیگر شرایط اضطراری قرار دارند
امسال شعار هفته گرامیداشت صلیب سرخ و هلال احمر (۱۸ تا ۲۴ اردیبهشت) «جهانی تحت عنوان توقف ناشدنی، شکست ناپذیر و مقایسه نشدنی» است، اما با توجه به این که در آستانه صد سالگی تاسیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قرار داریم شعار «یک قرن خدمات داوطلبانه مقایسه نشدنی» برای هفته هلال انتخاب شده است.
با یکصد ساله شدن جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ در دنیا یک قرن تازه برای باردیگر مهربانی کردن، باردیگر با هم بودن، باردیگر دوستی کردن، باردیگر و باردیگر و باردیگر ارائه خدمات داوطلبانه مقایسه نشدنی شروع شد.




منبع:

5.0 / <5
1252
1400/02/21
22:01:01
تگهای خبر: آرامش , آموزش , امداد , بهداشت
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
آزمایشگاه رادین