رئیس جمعیت هلال احمر در گفت وگو با آزمایشگاه رادین خبر داد:

منطقه بندی كشور در چارچوب ۹ قطب عملیاتی امداد و نجات در طرح آمایش سرزمین

منطقه بندی كشور در چارچوب ۹ قطب عملیاتی امداد و نجات در طرح آمایش سرزمین

رئیس جمعیت هلال احمر از منطقه بندی كشور در چارچوب 9 قطب عملیاتی امداد و نجات به انضمام استان تهران كه در حمایت عملیاتی 21 استان  كشور بر مبنای آخرین ابلاغیه وزارت كشور قرار گرفته، اطلاع داد.


کریم همتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این پرسش که چه برنامه هایی برای بهره مندی جمعیت هلال احمر از طرح های آمایش سرزمین در حوزه امداد و نجات دارید، این مطلب را عنوان و گفت: سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در طرح آمایش سرزمینی و با رویکرد ارزیابی نظام مند عوامل طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیای تمام ماموریت های خود در پهنه کشور نسبت به حوادث طبیعی و انسان ساخت در سطح کشور اهتمام به برنامه ریزی هدفمند در توزیع امکانات و تجهیزات کرده است.
وی توضیح داد: باتوجه به گستردگی و پراکندگی حوادث و سوانح در پهنه ایران و برمبنای شاخص هایی نظیر جمعیت، وسعت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و آب و هوایی، ضریب خطر پذیری، حوادث و سوانح به وقوع پیوسته و احتمالی، کشور به ۹ منطقه عملیاتی تقسیم شده و نسبت به ظرفیت سازی منابع و تجهیزات امدادی همچون اقلام ۱۶ گانه امدادی مطابق با بخشنامه امداد و نجات، تجهیزات لجستیکی و پشتیبانی و نیرو های عملیاتی متخصص و کار آمد تلاش شده، سرعت امداد رسانی در حوادث و سوانح افزایش یافته و از ظرفیت های موجود در این مناطق استفاده بهینه شود.
رئیس جمعیت هلال احمر افزود: این طرح ناظر بر اقدامات لجستیکی و هدایت عملیات امداد و نجات مشتمل بر تمامی فرآیندهای جستجو و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری و حمایت های روانی و اجتماعی بعد از حادثه بوده و این اقدامات را دنبال می کند.
همتی افزود: در طرح آمایش سرزمینی حوزه امداد و نجات جغرافیای استان، تقسیمات کشوری، آب و هوا، مخاطرات استان، حوادث جاده ای، زلزله و سیل از شاخصهای مهمی است که مد نظر ما قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: درباب پایگاه های جاده ای و انبارهای امدادی نیز حادثه خیزی محور، تعداد حوادث در محورها، نوع محور مواصلاتی، فاصله نزدیکترین پایگاه به محل پیشنهادی، فاصله نزدیکترین مراکز به پایگاه، مخاطرات محیطی و میزان تردد در محور در دستور کار طرح آمایش سرزمینی حوزه امداد و نجات قرار گرفته است.
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: بر طبق ابلاغیه جدید وزیر کشور و قائم مقام شورای عالی مدیریت بحران کشور در خصوص مبادرت به تعیین هر یک از استانها بعنوان استان پیشتاز و معین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در زمان وقوع زلزله احتمالی، برنامه ریزی لازم و پیش بینی های مورد نیاز در مواجهه در زمان وقوع زمین لرزه برای هریک از استانهای معین بر طبق دستورالعمل ها در حال اجرا می باشد.


وی اظهار داشت: فراهم کردن و به روز رسانی تجهیزات تخصصی عملیات تیم های امداد و نجات و رفع کسورات تجهیزاتی و نیروی انسانی در امتداد ارائه خدمات امدادو نجات برابر شرح وظایف سازمانی رویکرد و نگاه جدید جمعیت هلال احمر در ارائه خدمات، مبتنی بر طرح آمایش سرزمین می باشد.
همتی اعلام نمود: بر این اساس سازمان امداد و نجات این جمعیت ضمن برنامه ریزی درحوزه های پشتیبانی و لجستیک برابر چشم انداز مورد اشاره ضروری می داند تا نسبت به بروز رسانی تجهیزات تخصصی در حوزه های امداد و نجات اقدام نماید.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.
این اهداف عبارت از کوشش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان ها و کوشش در امتداد برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و پشتیبانی از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.
جمعیت هلال احمر حالا در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زوار عتبات عالیات است.
همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می کند.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تاکنون در راه اهداف انسان دوستانه و اصول هفت گانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.




منبع:

5.0 / <5
1935
1399/05/01
13:54:01
تگهای خبر: امداد , بهداشت , پزشك , پزشكی
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آزمایشگاه رادین