علت افزایش سوءهاضمه در تابستان چیست؟

علت افزایش سوءهاضمه در تابستان چیست؟

آزمایشگاه رادین: آزمایشگاه رادین: خراسان رضوی بدن ما به تغییر فصل ها واکنش نشان میدهد و شاید متوجه شده باشید با شروع فصل بهار موهای شما سریعتر رشد می کند و یا بطور مشابه، تعدادی از افراد ممکنست علایم سوءهاضمه بیشتری را در طول تابستان تجربه کنند. آیا این موارد فقط تصادفی است یا توضیح علمی برای این ناراحتی های فصلی وجود دارد؟


به نقل از هلث، سوء هاضمه، اساسا اصطلاحی فراگیر برای ناراحتی بالای شکم است که علایم آن ممکنست از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و ممکنست شامل احساس سوزش، پری پس از صرف غذا، نفخ، حالت تهوع و موارد دیگر باشد. برای برخی افراد، سوء هاضمه ممکنست بصورت پراکنده یا بطور منظم تجربه شود.
در صورتیکه سوءهاضمه به خودی خود یک بیماری نیست اما می تواند نشان دهنده یک وضعیت عدم سلامت باشد، در خیلی از موارد، احساس سوء هاضمه ممکنست ازطریق یک محرک ایجاد شود اما این مورد چه ربطی به آفتاب، شنا و کباب های تابستانی دارد؟
اگر در طول ماه های تابستان بیشتر با سوء هاضمه درگیر هستید، به خوبی می تواند آنرا به آب و هوا مرتبط کرد. مدیر پزشکی مرکز سلامت آمریکا، دکتر مانوج کوتری اظهار داشت که با افزایش دما، جریان خون ما به نواحی دیگر بدن هدایت می شود تا ما را خنک نگه دارد. در نتیجه، عملکرد هضم غذای ما آهسته می شود و ما را بیشتر در معرض سوءهاضمه قرار می دهد.
همراه با دمای گرم، خطر کم آبی بدن نیز بیشتر می شود که هضم آن چه می خوریم را برای بدن چالش برانگیزتر می کند. اگر تعدادی از غذاها مانند همبرگر یا سیب زمینی سرخ کرده را در تابستان مصرف می کنید، ممکنست این مشکل تشدید شود. بدن برای هضم این مواد غذایی به فرصت بیشتری نیاز دارد در نتیجه علایم سوءهاضمه را بوجود آورد.
از جانب دیگر، بااینکه ممکنست مدرسه بچه ها تعطیل باشد اما به این معنا نیست که برنامه های تابستانی ما کمتر شلوغ است. دورهمی ها، عروسی ها، تعطیلات و موارد دیگر، همه این فعالیت ها می توانند استرس بیشتری بر بدن وارد کنند و متعاقبا بر سلامت روده ما تاثیر بگذارند.


بااینکه ممکنست آب و هوا خارج از کنترل ما باشد اما راه های دیگری وجود دارد که می توانیم به رفع سوءهاضمه کمک نماییم تا بهترین استفاده را از تابستان خود ببریم. برای شروع، کارشناسان در کلینیک مایو آمریکا سفارش کردند که از محرک های شناخته شده غذایی اجتناب کنید.
محرک های غذایی ممکنست شامل غذاهای تند یا فرآوری شده همین طور کافئین باشد. در صورتیکه این اجتناب ممکنست همیشه امکان پذیر نباشد اما اندازه های کوچکتر و صرف زمان بیشتر برای جویدن ممکنست به بدن ما کمک نماید. خوردن منظم تر نیز ممکنست علایم سوء هاضمه را بهبود بخشد. بجای خوردن یک صبحانه، ناهار و شام قابل توجه، اهتمام کنید آنرا به پنج یا ۶ میان وعده در طول روز تقسیم کنید.
روش دیگر، برای مساعدت با پایین نگه داشتن سطح استرس، خودمراقبتی است که ممکنست شامل یادداشت روزانه، مدیتیشن، صحبت با یک دوست قابل اعتماد و استراحت زیاد باشد.
ورزش نیز می تواند مفید باشد. فعالیت بدنی نه فقط به کاهش فشار کمک می نماید، بلکه هضم غذا را نیز تقویت می کند. در نهایت، اگر مشکوک هستید که داروهای تجویزی ممکنست موجب سوءهاضمه شما شود، با پزشک خود صحبت کنید. این مورد می تواند در داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم نیز صادق باشد بنابراین، اهتمام کنید از مصرف این داروها خودداری کنید و بجای آنها یک آنتی اسید بدون نسخه جایگزین کنید.




منبع:

5.0 / <5
527
1402/04/15
16:01:28
تگهای خبر: استرس , بیماری , پزشك , پزشكی
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
آزمایشگاه رادین