رئیس جمعیت هلال احمر در گفت وگو با آزمایشگاه رادین خبر داد:

جوانان هلال احمر در خط مقدم مبارزه و كنترل همه گیری كرونا

جوانان هلال احمر در خط مقدم مبارزه و كنترل همه گیری كرونا

آزمایشگاه رادین: رئیس جمعیت هلال احمر از حضور 100 هزار جوان فعال هلال احمری در اجرای طرح محله محور مبتنی بر برنامه «هر خانه یك پایگاه سلامت» در خط مقدم مبارزه و كنترل همه گیری كرونا آگاهی داد.


کریم همتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اضافه کرد: در جریان مبارزه و کنترل همه گیری کووید ۱۹ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعیت هلال احمر از ابتدا تا حالا همکاریهای تنگاتنگی داشته اند که حضور نیروهای جوان و داوطلب هلال احمر در تعطیلات نوروزی برای تب سنجی و آموزش مسافران نوروزی در مبادی وردی - خروجی و گلوگاههای شهری کشور را می توان یکی از این همکاری هایی موثر وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر عنوان نمود.
وی افزود: باتوجه به گسترش بیماری در پاییز ۹۹ و همین طور اهمیت مشارکت فعال و سازمان یافته مردم در محلات و لزوم جلب همکاری بین بخشی بر طبق تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر از ظرفیت عظیم سازمان های جوانان برای اجرای طرح محله محور مبتنی بر برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت برای کنترل بیماری کرونا استفاده می شود.
رئیس جمعیت هلال احمر توضیح داد: این طرح با هدف کلی مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ بوسیله مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و با اهداف اختصاصی قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی حداقل به میزان ۸۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه، کاهش بستری حداقل به میزان ۳۰ درصد در یک ماه و ۵۰ درصد در سه ماه، کاهش مرگ حداقل به میزان ۱۰ درصد در یک ماه و ۴۰ درصد در سه ماه و پوشش حمایتی از گروه های در معرض خطر به میزان ۵۰ درصد در یک ماه و ۹۰ درصد در سه ماه انجام می شود.
همتی با تاکید بر اینکه حالا یک میلیون جوان عضو سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برای اجرا و برگزاری این طرح آماده هستند، اظهار داشت: استدعای ما از مردم خوب کشور این است که مثل روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح غربالگری و تب سنجی از طرف هلال احمر با نیروهای ما همکاریهای لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به تشکیل تیم ها از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تقسیم کار و تعیین محدوده نظارتی بر اماکن عمومی و ماکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکنی که نیازمند ضد عفونی هستند، نظارت بر عملکرد نیروهای داوطلب هلال احمر بمنظور ارائه خدمات کیفی نظارتی، ثبت و ارائه گزارش خدمات انجام شده که در هر تیم، سه نفر از نیروهای جوان هلال احمری حضور خواهند داشت و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی را تاکید خواهند کرد که امیدواریم با اجرای این طرح از تعداد مبتلایان کاسته شده و باری از دوش کادر درمان برداشته شود.
رئیس جمعیت هلال احمر اظهار داشت: بمنظور سازماندهی محله محور این حرکت کشوری در سطح محلات، تیم های اجرائی در سه حوزه تیم های مراقبت با مسئولیت پایگاه ها، خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت، تیم های حمایتی با مسئولیت بسیج سپاه پاسداران و تیم های نظارتی با مسئولیت هلال احمر تشکیل شده که جمعیت هلال احمر در تمامی این تیم ها به فراخور نیاز حضور فعال دارد.
وی افزود: در این طرح نیروهای داوطلب جمعیت هلال احمر در سطح محلات با کارشناسان بهداشت محیط و حرفه ای کمال همکاری را مبذول و با حضور در رده های کوتاه مدت آموزشی، آشنایی با چک فهرست ها و بازدید عملی از واحدهای صنفی بتوانند قسمتی از نیازهای نظارتی بهداشت محیط و اماکن عمومی را برطرف سازند. نیروهای هلال احمر با کاور سازمان جوانان و کارت شناسایی معتبر به گروه بهداشت محیط محلات محلق خواهند شد.
همتی اضافه کرد: همین طور ارزیابی و نظارت بر اماکن تهیه و توزیع واحدهای صنفی، ادارات و مراکز ارائه خدمات مردمی، نظارت بر پروتکل های بهداشتی، ادارات، بانک ها، مدارس، محل های تجمعی، بازارها، میادین میوه و تره بار با بهره بردن از چک فهرست های در رابطه با هر صنف که توسط کارشناسان بهداشت محیط مراکز جامع خدمات سلامت در اختیار نیروهای هلال احمر قرار خواهد گرفت، انجام می شود.
به گفته رئیس جمعیت هلال احمر، این نیروها همین طور در این طرح، علاوه بر همکاری در آموزش عمومی کسبه، اصناف و نظایر آن، ضدعفونی اماکن، معابر و محل های تجمعی با تیم های بهداشت محیط، با تیم های مراقبتی و حمایتی در صورت نیاز محلات و باتوجه به اعلام نیاز مسئولین تیم های مراقبتی و حمایتی همکاری خواهند کرد.
تفاهم نامه همکاری اجرای طرح مدیریت و کنترل بیماری کووید ۱۹ به شیوه محله و خانواده محور مبتنی بر برنامه «هر خانواده یک پایگاه سلامت» روز یکشنبه میان جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور دکتر سعید نمکی و دکتر کریم همتی به امضا رسید.
به گزارش آزمایشگاه رادین به نقل از ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر گردید بطوریکه سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ ( فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید نمود.
بیماری کووید ۱۹ برمبنای آمار رسمی کشورها تا حالا بیش از ۵۴ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خودرا از داده اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیش از ایران بوده است.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه بوسیله دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی همچون علائم بیماری کووید۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس گرفتار بیماری خفیف می شوند.
روز گذشته(دوشنبه) قربانیان روزانه کرونا به رکورد ۴۸۶ نفر رسید که با احتساب این رقم، تلفات کشوری به ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر رسید و ۲۷ استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.
قرار است از روز شنبه یکم آذر ماه برای اعمال مهار کرونا محدودیت بیشتری همچون ممنوعیت تردد شهر به شهر و حضور یک سوم کارکنان در ادارات اعمال شود.




منبع:

5.0 / <5
1482
1399/08/28
23:36:52
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیماری , پزشك
X
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آزمایشگاه رادین